(MTI) - Mint azt Dián Krisztina, a belvárosi galéria vezetője a szerda esti megnyitó előtt elmondta, a Bartalus Sándor, Baditz Gyula, Erdélyi Gábor, Nemere Réka, Podmaniczky Ágnes, PPP/Bakos Gábor és Tibor Zsolt munkáit felvonultató kiállítás kulcsszava a párhuzam-keresés. Arra törekedtek, hogy az esemény ne megemlékezésnek tűnjön, inkább kortárs művészeti kontextusba kerüljön az Aranycsapat, a Kispest és a Real Madrid legendás csatárának élete.
A több száz tárgyból álló hagyatékot Bodnár Ferenc vállalkozó vásárolta meg 2005-ben Puskás Ferenc feleségétől, hogy a család fedezni tudja az akkor már súlyosan beteg sportoló ápolásának költségeit.
Dián Krisztina tájékoztatása szerint a gyűjteményből mintegy 60 tárgy látható a kiállításon. "A válogatás alapja az volt, hogy bemutassuk a sporttörténetileg értékesebb darabokat, ugyanakkor valamiféle esztétikai, vizuális élményt is nyújtsunk" - fogalmazott.
A Viltin tárlóiban így megtekinthető többek között a helsinki olimpia futball-döntőjében Puskás által viselt cipő, az 1954-es világbajnokság ezüstérme (bár az eredeti elveszett, a FIFA ezt pótolta), "Öcsi bácsi" magyar szövetségi kapitányként viselt melegítője, a Stanley Matthews búcsúmeccsén viselt mez, illetve olyan ajándékok, mint a Kubala László által egykori riválisának készíttetett kisplasztika, az 1990-es világbajnok német csapat által Puskás Ferencnek dedikált mez, illetve egy Pelé által "régi barátja" 70. születésnapjára küldött brazil felső.
Ezeket a relikviákat a galéria kortárs alkotásokkal kívánta párhuzamba állítani. "Mikor először beszéltünk az ötletről a művészeknek, az nagyon sok mindenkit megérintett" - idézte fel Dián Krisztina, hozzátéve: "egyrészt sokan tisztelik Puskást kimagasló sportteljesítménye és emberi nagysága miatt, de emellett számos alkotónk rendszeresen sportol, közülük Tibor Zsolt személyesen is találkozott Puskással, mikor legendás játékostársának, Alfredo Di Stéfanónak tolmácsolt".
A galéria vezetője úgy vélte, a képzőművészeti tevékenység sok mindenben hasonlít a futballhoz. "Puskás zseniális játékos volt, aki kiemelkedett játéka tisztaságával, precizitásával; még 40 méterre is pontosan passzolt. Ezt a finomságot és pontosságot kerestük művészeink munkáiban" - árulta el.
A Viltin nyári tárlatán kimondottan a kiállításra készült és korábban már bemutatott, de témájukban ideillő alkotások is láthatók. A futballpályák ihlették Nemere Réka festőművész legújabb sorozatát, ahogy Puskásra és általában a focira reflektál kiállított képeiben a sportot gyakran művei tárgyának választó Podmaniczky Ágnes is. A leglátványosabb talán a fiatal festő 1176 című objektje, amelyen a balösszekötő pályafutása során szerzett valamennyi hivatalos gólját egy-egy PS hab-figura jelzi.
Letisztult, mérnöki pontossággal szerkesztett képein Erdélyi Gábor a sportpályák formavilágát idézi fel, míg Bakos Gábor, a Personal Press Project felelőse festővászonból készült pszeudó futball-labdákat készített. Az öt alkotás tökéletes hasonlóságot mutat másolata tárgyával, és bár sportszerként hasznavehetetlen, mint műtárgy jól szervesül a kiállítás terébe.
A labdák mellett a meccsek fontos kelléke, egy zászló kapott helyet, ez azonban PPP/Bakos Gábor értelmezésében egy hófehér "trikolór", melyre mindenki saját nemzeti színeit láthatja.
Baditz Gyula Szabálytalan játékok című kisplasztikája két leeresztett futball-labdát idéz, ahogy Bartalus Sándor szobrászművész is a sportág játékosa oldalát ragadja meg tengópálya-makettjével, melyben a játéktér homokját pirospaprika helyettesíti.
Tibor Zsolt installációi és rajzai a szó valódi és képletes értelmében is körbejárják a Puskás-mítoszt: a kiállítótér különböző pontjain elhelyezett alkotások ötletes módon viszik el a látogatót a madridi Bernabéu Stadionba vagy a világűrbe, a Puskásról elnevezett aszteroidához.
A kiállítás, amely iski Kocsis Tibor gondozásában valósult meg, szeptember 12-ig tekinthető meg a Széchenyi utcában.