Rippl-Rónai József munkája |
A magyar Vadak tárlatát elsőként 2008 nyarán a fauvizmus bölcsőjének tekintett Collioure közelében, a spanyol határ mellett található céret-i Modern Művészetek Múzeumában mutatták be, majd 2008. október végétől Le Cateau-Cambrésis-ben, a francia Vadak alapítójaként tisztelt Matisse szülővárosában láthatták az érdeklődők a magyar műveket.
A utazó kiállítás utolsó állomása a dijoni Szépművészeti Múzeum volt, ahol La leçon de Matisse alcímmel, francia mesterek munkáival, Matisse mellett többek között Derain, Vlaminck, Marquet, Manguin, Dufy és Van Dongen remekműveivel párhuzamba állítva láthatta a közönség június 15-ig a magyar képeket.
A franciaországi kiállítások azt bizonyították, hogy a magas minőséget képviselő magyar alkotások nemzetközi közegben is megállják a helyüket, a magyar Vadak beilleszthetők a korabeli európai festészet egységébe - hangsúlyozta a múzeum közleménye.
A magyar Vadak Párizstól Nagybányáig 1904-1914 című kiállítás 2006 márciusában nyílt meg a Magyar Nemzeti Galériában. A tárlat az 1905 körül, Henri Matisse vezetésével működött, fiatalokból álló művészcsoport erőteljes színekkel, merész ecsetkezeléssel, könnyed vonalvezetéssel forradalmasított festészetét mutatta be. Az 1905-ös párizsi Őszi Szalonon szerepelt, az új stílust követő festőket a kritika fauve-oknak, azaz vadaknak nevezte, a művészetüket később pedig fauvizmusnak. A magyarok közül azok, akik hosszabban időztek Párizsban, mint Czóbel Béla és Berény Róbert, magukévá tették ezt a stílust. Mások, mint Perlrott Csaba Vilmos és Bornemissza Géza közvetlenül Matisse tanítványai lettek.
A francia kulturális minisztérium évente 10-12, országos érdeklődésre számot tartó kiállításnak nyújt kiemelt támogatást, ezek között volt 2008-2009-ben a Franciaországból indult fauvizmus magyar alkotóinak műveiből összeállított tárlat is.