A Változó paraméterek - Megjegyzések az intézményiségről című esemény célja, hogy a kultúrateremtésben résztvevő meghívott nemzetközi szakemberek szerteágazó tapasztalatára támaszkodva összegyűjtse az intézményi struktúrák lehetséges jelenkori működésére és feladataira vonatkozó elképzeléseket, és megvitassa az "intézményiség" tágan értelmezhető és folyamatosan megkérdőjelezett fogalmát. A téma különféle részterületeit és stratégiáit bemutató előadásokon keresztül a konferencia arra a kérdésre keresi a választ, hogy intézményes keretek között hogyan lehet befogadni és feldolgozni a művészeti és kulturális tevékenység sokféleségét. Meghívott vendégek: Clémentine Deliss Párizsban élő kurátor, kutató és kiadó. Londonban született 1960-ban francia-osztrák szülőktől. A bölcsészettudományok doktora (Erotika és egzotikum a húszas évek francia antropológiájában). Korai kiállításai között szerepel a Lotte or the Transformation of the Object / Lotte avagy a tárgy átalakulása (Steirischer Herbst, Graz 1990, Vienna Academy of Fine Arts, 1991), és az Exotic Europeans / Egzotikus európaiak (National Touring Exhibitions, Hayward Gallery, London). 1992-től 1995-ig az africa95 művészeti igazgatója, ez a művészek által szervezett New York-i fesztivál az afrikai művészet különböző ágait mutatja be a Royal Academy of Arts és mintegy 60 nagy-britanniai intézmény közreműködésével. Deliss nevéhez fűződik a fesztivál egyik kiállítása is, a Seven Stories about Modern Art in Africa / Hét történet a modern afrikai művészetről (Whitechapel Gallery, London, 1995; Konsthall, Malmö 1996). 1996-tól az írókat és művészeket bemutató Metronome magazin szerkesztője és kiadója, az eddig hét számot megért magazin minden alkalommal más helyszínt térképez fel: Dakart, Berlint, Bázelt, Frankfurtot, Bécset, Oslót, Koppenhágát, Londont és Párizst. Az érdeklődők megismerkedhettek a ?Metronome?-mal a 100 Days of Documenta X keretében, valamint 2001-ben a párizsi Galerie Chantal Crousel-ban. Jelenleg az új szám előkészületei folynak Párizsban. Deliss az Európai Unió és számos kulturális szervezet tanácsadója, a frankfurti Städelschule, valamint az oslói képzőművészeti akadémia vendégprofesszora, és különféle kutatási projekteket vezetett a bécsi, az edinburghi, a bordeaux-i, a bergeni, a koppenhágai, a malmöi, a stockholmi és a londoni művészeti akadémiák támogatásával. Jelenleg egy nemzetközi kutatócsoport munkáját irányítja, mely a művészeti akadémia jövőjét vizsgálja, az Edinburgh College of Art, a Chelsea College of Art & Design, a Srishti School of Art, Design & Technology, Bangalore, a dakari Ecole Nationale des Arts és más szenegáli, indiai, nagy-britanniai post-intézményi szervezet részvételével. Kutatási szakterületei közé tartozik a világ különböző pontjain dolgozó művészek összekötése, a verbalitás státusa a jelenkori művészeti gyakorlatban, valamint a kiállításon túlmutató kurátori körülmények/modalitások. Charles Esche tekintélyes nemzetközi szakmai pályafutással rendelkezik. Az ő nevéhez fűződik többek között Surasi Kusolwong, Superflex, Sture Johannesson és Michel Auder első jelentős kiállítása, valamint számos neves csoportos kiállítás, mint az Intentional Communities, a Baltic Babel és a Creeping Revolution a malmöi Rooseumban. Elindított egy nemzetközi művészcsere programot és támogatta a műalkotások létrehozását a múzeumban. 1998-ban Mark Lewisszal megalapította az Afterall magazint, mely ma már Londonban és Los Angelesben jelenik meg. Művészeti műhelyek egész sorát indította be Európa és Ázsia szerte, legutóbb decemberben az indonéziai Jakartában. 1993-1997-ig a glasgow-i Tramway művészeti igazgatója volt, az ő irányítása alatt valósult meg Christian Boltanski, Niek Kemps és Douglas Gordon kiállítása. Társkurátorként részt vett számos nagyszabású nemzetközi kiállítás létrejöttében: így a 2002-es koreai Gwangju Biennaléban, az Intelligence-New British Art-ban a londoni Tate Gallery-ben és az Amateur- Variable Research Initiatives-ben a göteborgi Konstmuseum and Konsthall-ban 2000-ben. Számos művész katalógusában és művészeti magazinban közzé tették írásait, köztük szerepel: Claudia and Julia Müller (Kunstmuseum Thun); Olaf Nicolai (Kunsthalle Wolfsburg); Tobias Rehberger (LBBW, Stuttgart); Cream 3 (London); Berlin Biennale 2001; Douglas Gordon (Kunstverein Hannover); Otto Berchem (Artimo, Amsterdam); Superflex (Walther König); és Simon Starling (GfZK, Leipzig). Maria Hlavajova, 1971-ben született, kurátor, 2000-től a hollandiai BAK, basis voor actuele kunst in Utrecht művészeti igazgatója. Kultúra tudományokból (Cultural Studies) szerzett diplomát a pozsonyi Comenius Egyetemen. 1992-től a pozsonyi Soros Kortárs Művészeti Központ munkatársa, 1994-től az igazgatója. 1998-tól a New York-beli Bard College-i Center for Curatorial Studies oktatója. A kilencvenes évek kezdetétől számtalan kiállításban és projektben vett részt kurátorként vagy társkurátorként, így a Who if not we should at least try to imagine the future of all this? 7 episodes on (ex)changing Europe (Ki más próbálná meg végre elképzelni ennek az egésznek a jövőjét? 7 rész a változásról) című projektben is. Együttműködők: BAK, basis voor actuele kunst (Utrecht), CAC ? Contemporary Art Center (Vilnius), Foksal Gallery Foundation (Varsó), Ludwig Múzeum Budapest ? Kortárs Művészeti Múzeum (Budapest), Moderna Galerija (Ljubljana), Stedelijk Museum CS (Amszterdam), Witte de With, kortárs művészeti központ (Rotterdam)(2005-2004); Cordially Invited (Szívélyes meghívás), BAK, basis voor actuele kunst and Centraal Museum (Utrecht, 2004); Now What Dreaming a better world in six parts (Mi lenne, ha álmodnánk egy szebb világot hat részben), BAK, basis voor actuele kunst és más helyszínek (Utrecht, 2003); On Hope and Other Misunderstandings (A reményről és más félreértésekről), BAK, basis voor actuele kunst (Utrecht, 2003), Borderline Syndrome: Energies of Defence (Borderline szindróma: a védekezés energiája) ? Manifesta 3, European Biennial of Contemporary Art (Ljubljana, 2000). Számos könyv szerkesztője, számtalan kortárs művészeti kiadványban és magazinban jelentek meg cikkei. FOKSAL GALLERY FOUNDATION A Foksal Gallery Foundation 1995-ben kezdte tevékenységét. Az 1966-ban alapított, nagy múltú Foksal Galériához kapcsolódva az alapítók a galéria kurátorai Joanna Mytkowska, Andrzej Przywara, Adam Szymczyk, valamintWieslaw Borowski voltak, aki 2001-ig, az alapítvány galériáról történő leválásáig és új helyre költözéséig az alapítvány igazgatója is volt. A Foksal Gallery Foundation célja a különféle művészeti tevékenységek támogatása, valamint egy újfajta művészeti intézmény megvalósítása a meglévő modellek kísérleti célú felhasználásával. Az alapítvány székhelye Varsó, ezért a nemzetközi viszonylatokat figyelembe véve, szívügyének tartja a helyi művészeti élet fellendítését is. Az elmúlt évek során az alapítvány számos projektet szervezett lengyel és külföldi művészek bevonásával. Jelenlegi igazgatói, Joanna Mytkowska és Andrzej Przywara 1992-ben kezdtek együtt dolgozni a Foksal Galériában. Kiállítások: 2002 Santiago Sierra ?The History of Foksal Gallery Foundation Taught to an Unemployed Ukrainian?; Piotr Uklański; Jack Goldstein; Katarzyna Józefowicz ?Games?; Wilhelm Sasnal; Toby Paterson; Martin Boyce; Monika Sosnowska; Berta Fisher; Goshka Macuga; Tadeusz Rolke ?Baja Mare? 2003 Artur Żmijewski, ?Singing Lesson I and II?;Mirosław Bałka ?Lebensraum?; Lucy McKenzie, Paulina Ołowska ?Nova Popularna?;?Hidden in a Daylight?, Cieszyn (Poland); Anna Niesterowicz ?Logical Cooking?;Piotr Janas (festmények) 2004 Domestic Porn, presentation of Amertican Performance Artists; ?Prym?, BWA Gallery, Zielona Gora; ?Parallel Action?, July 22nd ? 1sy August, Cieszyn; Robert Kusmirowski, D.O.M.; Artur Żmijewski, köztéri film projekt, Murnaow Cienema, Warsaw; Thomas Hirschhorn, Skulptur-Sortier-Station, köztéri projekt, Warsaw 2005 Oskar Hansen; Katarzyna Jozefowicz Előkészületben: Olafur Elisson; Jakub Julian Ziólkowski Az esemény támogatói: Thinking Forward The Mondriaan Foundation The Fund for Amateur Art and Performing Arts, the Dutch Ministry of Foreign Affairs The Dutch State Secretary of Education, Culture and Science A rendezvény helyszíne: Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, Művészetek Palotája, 1095 Budapest Komor Marcell u. 1.
További cikkek ebben a rovatban