Van-e teste a fénynek?

Képző

A Hangnyalábok, Fényhullámok című kiállításon is van lámpa, szám szerint kettő. Ezek után következnek a bambuszlábra állított képernyők, melyeken az utóbbi években készült színpadi produkciók, táncelőadások és performanszok mennek, a táncos teste és a fényjelek közös koreográfiában mozognak. Látható még táncos nélküli, csupán fényre komponált darab is. Innen kerülünk a fénnyel játszó falakhoz, itt már kilépünk a színpadi játék keretei közül, és a tér kezd játékba. Falba épített lencsék szórják szét a mögöttük történő mozgás részleteit, egy fémfalra mágnessel rögzített égősorokból sugárzik a színes fény, az elé helyezett raszteres üveglapon megsokszorozódik a hatás. Fémtányérok, üvegkelyhek forognak egymáson, a megdolgozott felületen moarésan csúszik a fény, fátyolos vonalak úsznak körbe-körbe, álomszerű anyagtalansággal.

A MakettLabor műhely is, kiállítótér is, nemigen tartja magát a hagyományos műfaji-fogalmi keretekhez. Bambuszkonstrukciók, újrahasznosított molinóból gyártott bútorok, performanszok és táncelőadások, komplex kiállítási installációk készülnek itt a Medence Csoport vezetésével, és a műhellyel egybefüggő kiállítótérben fotó- vagy grafikai tárlatok is szerepelnek. Sokféle eszközzel dolgozik a csapat, de mindegyiknek alapja a precízen kidolgozott térélmény. A csoportot alapító Terebessy eddigi munkái következetesen épülnek ugyanerre az erős alapra, de nála a fény és a hang kap különleges szerepet. Ez a kiállítás újragondolja viszonyunkat a fénnyel és a hanggal, aktívabb szerepet ad nekik, a tér eleven, állandó változásban lévő elemeivé teszi ezeket. A fényforrások irányításához szoftvereket dolgoz ki, az üveget és a világítást olyan komplex módon dolgozza össze, aminek az eredménye a mozgásra reagáló, térbeli élményt nyújtó, szinte a színekből testet formáló fényinstalláció. Az irányított, interaktív LED-világítás, az üveggyöngyökön átjutó, reagens fény, a keleti ütős hangszereket imitáló üvegorgona és a kibocsátott hangokra figyelő, színeit azok szerint váltó lámpa csupa olyan mű, ami a reflexióra, a játékra, a mozgásra épül. A fénnyel való kísérletezés a 21. század egyik nagy témája lesz. Terebessy fénymunkái a klasszikus modernizmus kutatásaiból indulnak ki, ezt gondolják tovább a mikroelektronika, illetve a kortárs anyagkísérletek irányában, de a legfontosabb bennük mindig a játék marad.