Ferenczy Károly neve a köztudatban leginkább az 1896-ban formálódó nagybányai művészteleppel kapcsolódott össze, életműve szinte egybeforrt Nagybánya művészetével. Ferenczy a művészkolónia kiemelkedő alkotójaként és vezető mestereként, az impresszionizmus és posztimpresszionizmus hazai változatának megteremtésével a modern magyar festészet megalapozójává vált. A kiállításon csaknem 150 festményt és 80 grafikát mutatnak be.
A válogatás a hazai és a határon túli köz- és magángyűjtemények feltérképezése nyomán az életmű legjelesebb darabjaira fókuszál. A kiállítás a tucatnyi múzeumból kölcsönzött remekművek mellett több mint hatvan, magántulajdonban lévő alkotással egészült ki. Külön kiállítótérben ismerkedhetnek meg a látogatók Ferenczy Károly festői életműve által eddig némileg háttérbe szorított grafikai munkásságával is. A kiállítás kurátorai által indított ?FERENCZY WANTED? akció során több, eddig lappangó Ferenczy-mű került elő, köztük a festő jelentős alkotásai is.
A Ferenczy-életmű egy az utóbbi hetekben felbukkant darabját, a Gyermekek pónikon című, 1905-ben született alkotást a kiállítás utolsó heteiben a nagyközönség is megcsodálhatja a kiállításon. A hosszú ideig, minden bizonnyal több mint száz évig kanadai magántulajdonban lévő kép mostani előkerülése igazi szenzációnak tekinthető. Az érdeklődőket a kiállítás záró hetén tematikus tárlatvezetések várják: június 12-én Nagybánya ? Táj és ember, június 13-án Műhelytitkok. Ferenczy Károly grafikai munkássága és alkotói módszere, június 14-én Száz éve kortársunk: Ferenczy Károly ? A "Ferenczy életmű" az újabb kutatások fényében címmel, június 15-én pedig Bibliai kompozíciók ? Virtuális séta és gigapixel galéria címmel a Magyar Nemzeti Galéria és a 360 World együttműködése eredményeként a Ferenczy-tárlat három termében a múzeum honlapjáról induló virtuális sétát tehetnek az érdeklődők. A kiállítás két főműve (Madárdal, Október) gigapixeles felbontásban is tanulmányozható. Mindegyik program fél ötkor kezdődik.