A KTT csapatának második évfolyama Diósjenő és Nógrád településen végzett közösségi fejlesztéseket a helyiek aktív közreműködésével.

A Közösség-Tér-Település (KTT) csapata 2019-ben vágott bele abba a gyakorlati programba, amely felsőoktatásban részt vevő hallgatókkal dolgozik hazai kistelepülések fejlesztésén. A program célja kettős, hiszen amellett, hogy a KTT lehetőséget teremt a hallgatóknak, hogy élesben is kipróbálhassák magukat, és kézzelfogható szakmai tapasztalatokra tegyenek szert, a képzési programnak település- és vidékfejlesztési missziója is van. Ebből adódóan a program többek között építész- és közösségszervező-hallgatóknak szól, emellett a szervezők közösségi és civil szakértő szakos hallgatókat, a kulturális mediáció és humánökológia területén, az urbanisztika és a tájépítészet, illetve további rokonterületeken tanuló hallgatókat is várnak.

A program három pilléren alapszik.

A hallgatók mindenekelőtt egy egyhetes alapozóképzésen vesznek részt. A felkészítő célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek egymással, mentoraikkal, valamint képzőikkel és természetesen a közösségi tervezés módszertani alapjaival. A hét során a hallgatók interaktív műhelymunkákon és tréninggyakorlatokon keresztül ismerkednek a közösségi tervezés, azon belül is a közösségi tér tervezésének gyakorlatával.

Ezt követi az a nyolc hónapos terepmunka, közösségi tervezési folyamat, melynek során a hallgatók felmérik a helyi igényeket és szükségleteket, támogatják a döntési helyzeteket, és építészeti, térbeli megoldásokat javasolnak rájuk. Így a sokrétű egyeztetéseknek köszönhetően jutnak el egy helyben elfogadott és támogatott, helyi igényekre szabott szabadtéri közösségi tér tervéhez, melyet a nyár folyamán a hallgatók, mentoraik és a helyi lakosok együtt megépítenek.

A KTT nyári építőtáborai közösségi építések, melyekben nagy hangsúlyt helyeznek a helyi lakosok bevonására.

Nem volt ez másként a korábbiak során Martonfa, Magyaregregy, valamint Szászvár esetében sem, ahol az előző évek során már lezajlott néhány közösségi tervezés. Ezek folytán az érintett baranyai kistelepülések saját, új közösségi terekkel bővültek a program keretében. A korábbi közösségi tervezéseket követte idén Nógrád megye két települése, ahol a KTT második évfolyama 2022 nyarán egy-egy szabadtéri ifjúsági teret hozott létre a helyiek aktív részvételével

A Közösség-Tér-Település program második évfolyama 2021 őszén kezdte el két szomszédos település, Diósjenő és Nógrád közösségi tervezési folyamatát.

Diósjenőn a felújítandó terek kérdése mozgatta meg jobban a résztvevőket, és végül a négy kiemelt helyszín közül online szavazással a döntő többség az iskola udvarát választotta. Nógrádon a hiányzó funkció kérdése indította el a gondolkodást, és egy ifjúsági közösségi tér létrehozása fogalmazódott meg igényként. Ennek helyét a fiatalokkal közös tervezés végül az iskola mögötti betonozott területen és annak környékére jelölte ki. Így esett, hogy a KTT második évfolyama két iskolaudvart gondolhatott és építhetett újra.

A tervet Diósjenőn a hallgatók részéről Krusinszky Kitti fogta össze, építészként szakmai mentora Tátrai Ádám (CAN Architects) volt.

„Az iskolának két merőben különböző méretű és hangulatú udvara van Diósjenőn. Van a kisszünetekben használt belső, betonos kisudvar, ami elképesztően meleg tud lenni, és a csíkfogócskán kívül – a burkolatok találkozási pontjain lehet csak futni – nem sok játékra és pihenésre adott lehetőséget. Ide színes, strapabíró raklapbútorokat, hencsergőket terveztünk, melyeken egyszerre több kisebb csoport is kényelmesen elfér. A gyerekek vágyai szerint a felsősöknek és az alsósoknak is készült belőle egy-egy darab, ahogy az igazságos elosztással számoltunk a régi padok felújítása és elhelyezése során is.

A krétafalat, melyre év végén írni szoktak, táblafestékkel erősítettük meg, és a benti játéklehetőségek bővítésére aszfaltfestést terveztünk. Fontosnak éreztük, hogy a leggyakrabban használt belső udvaron változtassunk, de látva a nagyudvar káprázatos adottságait, még fontosabb volt, hogy messziről jött emberként rámutassunk az abban rejlő lehetőségekre” – árulta el Kovács Vanda, a KTT programvezető társalapítója.

A nógrádi iskola mögött, a patak partján található aszfaltozott kör hajdan piactérnek készült. A mögötte lévő ideiglenes sittlerakó-telep iskolai használatát veszélyessé tette, de a gyerekek még így is láttak benne fantáziát, így a KTT terveihez az önkormányzat jelentős hozzájárulására is szükség volt. A sittlerakó felszámolásával és a földmunkának köszönhetően a hallgatóknak és mentoraiknak lehetőségük volt egy komplex térben gondolkodni, melyben a fiatalok aktív kikapcsolódásról és pihenésről alkotott elképzelései találkozhattak a tanári karéval is, amelynek tagjai a tornaórákra és a szabadtéri tanítási lehetőségekre fókuszáltak. 

A nógrádi tervet a hallgatók részéről Halupa Eszter fogta össze, szakmai mentora Németh Dávid építész (CAN Architects) volt.

Időközben már megnyílt a lehetőség a jelentkezésre a harmadik évfolyamba. A KTT szeptember 15-ig fogadja az új hallgatók regisztrációját. A harmadik évfolyam munkája októberben indul, a célállomás 2023-ban pedig a Veszprém megyében található Kisapáti település lesz. 

Nyitókép: az építőtábor résztvevői Diósjenőn. Fotó: Kelemen Gergő