Május 7-től 18 napon át világsztárok és a hazai művészeti élet legizgalmasabb alkotói adják egymásnak a virtuális színpadot az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Heteken, hogy ősbemutatókkal, különleges kompozíciókkal, vadonatúj produkciókkal nyűgözzék le a közönséget.

A Müpa szervezésében megvalósuló ingyenes, online programsorozatot Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala stream koncertje nyitja Milánóból, de a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek online platformjain köszönti majd a fesztiválozókat többek közt Vaszilij Petrenko és a Royal Philharmonic Orchestra, John Eliot Gardiner és az English Baroque Soloists & Monteverdi Choir, a Kelemen Kvartett, René Jacobs és a Kammerorchester Basel, a Bagossy Brothers Company, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Szegedi Kortárs Balett, Charlie, az Aurevoir., a Pécsi Balett, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes, Vashegyi György, az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus, valamint Lajkó Félix és a Győri Balett is.

„Fontos, hogy Magyarország kihasználja ezt a lehetőséget. Ha Bayreuthban Wagner, Parmában Verdi, Pesaróban pedig Rossini nevét viseli egy-egy nagy zenei fesztivál, akkor nagyon is helyénvaló, hogy Budapesten is legyen egy Bartóknak szentelt rendezvénysorozat. Szerencsés az a város, amelyik ilyen »húzónévvel« rendelkezik, ha nevezhetem így Bartókot” – mondja a világhírű karmester, Riccardo Chailly, aki a Bartók Tavasz frissen megjelent magazinjának adott exkluzív interjúban felidézi, milyen meghatározó élmény volt számára kiváló magyar zenészekkel dolgozni, és kiemeli, hogy nagy örömmel vesz részt egy új, Bartók nevét viselő fesztivál indulásában. A május 7-i ingyenes, online nyitókoncerten az idén ötven éve elhunyt zeneszerző-óriás, Stravinsky művei mellett természetesen egy Bartók-kompozíció is elhangzik. „Egy rövid darabot, egy igazi kincset választottam tőle a programba: a Román népi táncokat. Ez a zseniális, csupán ötperces mű – amelyet Bartók igazán különlegesen hangszerelt meg – tele van örömmel” – mondja a karmester.

A fesztivál nyitó hétvégéjének másik komolyzenei szenzációja René Jacobs és a Kammerorchester Basel koncertje: a neves svájci koncertteremből közvetített hangversenyen Haydn Stabat Mater című kompozíciója csendül fel olyan ragyogó szólisták közreműködésével, mint Sophie Karthäuser, Sophie Harmsen, Steve Davislim és Arttu Kataja. A Bartók Tavasz kiváló operatőreinek köszönhetően a világ bármely pontjáról bárki bepillanthat a Zeneakadémia hangversenytermébe május 9-én, ahol Junior Prima-díjas muzsikusok, Devich Gergely csellista, Kovács Gergely és Kocsis Krisztián zongoraművész, a közelmúltban alakult, de már komoly szakmai sikereket elérő Korossy Vonósnégyes, valamint a Bayreuthi Ifjúsági Zenekar koncertmestere, Schwartz Zoltán szólaltatják meg Bartók Béla és Kodály Zoltán különleges kihívást jelentő kamara- és szólódarabjait.

Természetesen a világzene és a könnyűzene rajongóinak is érdemes lesz a képernyők elé ülniük már a Bartók Tavasz első napjaiban is, hiszen május 10-én indul a háromnapos Budapest Ritmo, a régió meghatározó világzenei eseménysorozata, amely a Bartók Tavaszon idén rendhagyó módon mozgóképre komponált ingyenes koncertekkel lepi meg a közönséget. Reisz Gábor és Szimler Bálint, Damokos Attila, Szilágyi Fanni és Karcis Gábor rendezők keze alól lenyűgöző látványvilágú koncertfilmek kerültek ki, amelyek Budapest rejtett színpadain játszódnak: az Akvárium Klubban felvett koncertek mellett a rendezői filmek ugyanis az Epreskert szobrászműhelyébe, a Twentysix Budapest városi dzsungelébe, a Gellért Szálló elvarázsolt tereibe vagy éppen a Füvészkert titkaiba engednek bepillantást.

A világzene mellett teret kap a jazz, az elektronika, a pszichedelikus és a dark rock is: ingyenes online koncertfilmben szerepel a Dresch Vonós Quartet és az Odd ID, a MORDÁI és Cserepes Károly, valamint az Akvárium Klub színpadára lép a Tárkány Művek, a Bettika Quintet és a Cimbaliband is.

A fesztiválnyitásra megjelent vadonatúj Bartók Tavasz Magazinban számtalan izgalmas cikk nyújt betekintést a programsorozat kulisszatitkaiba, így többek közt arról is szó esik, hogy mit jelent a közönség és mit az alkotók számára, hogy a koncertek, előadások most nagyrészt az online platformokon valósulnak meg, a művészek többnyire üres termeknek és kameráknak játszanak. Hogyan élik meg ezeket a pillanatokat, milyen hiányérzettel küzdenek, milyen pozitívumait látják ennek, és hogyan hat rájuk mindez érzelmileg? Ez is kiderül a print formátumban és online is elérhető magazint fellapozva.

A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek részletes programjáról ezen a weboldalon található további információ, kulisszatitkokért, érdekességekért és zenei listákért pedig érdemes ellátogatni a fesztivál hivatalos blogjára.

Kiemelt kép: Kállai-Tóth Anett