A fesztivál bemutatóit előadói versennyel ötvözi, minden társulatban van egy versenyszereplő, őket a bemutató előtt egy évvel az Armel operaversenyen válogatják ki Párizsban és Budapesten. Az idei legjobb előadásnak járó díjat Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója adta át. Ben Johnson, Gavin Bryars és Michael Ondaatje művét, amely Calamity Jane és Billy Kid történetét meséli el, július 5-én mutatták be a Müpában Jean Lacornerie rendezésében. Az izgalmas hangszerelésben, számos ütőhangszerre írt Calamity/Billy című mű előadása a francia Théatre de la Croix-Rousse (Lyon) és Théatre de La Renaissance (Oullins), valamint a belga Muziektheater Transparant (Antwerpen) közös produkciójában valósult meg. Káel Csaba hangsúlyozta: az idei Armel öt napja megmutatta, milyen sokszínű is a mai operajátszás.

Armel2
Calamity/Billy
Fotó: Kállai-Tóth Anett

 

Sarah Defrise belga szoprán a legendás vadnyugati hőst, Calamity Jane-t alakította a Calamity/Billy című operában, és ezzel érdemelte ki a legjobb énekes díját, amelyet az Armel operafesztivál zsűrijének elnöke, Bernard Faivre d?Arcier, a Lyoni Biennálé elnöke adott át. Sarah Defrise 24 évesen a Vallon Királyi Operaházban Clorindaként debütált, számos verseny győztese, ő volt a tavalyi Genti Fesztivál fiatal felfedezettje.

 

Az Arte-Közönségdíjat az újvidéki Szerb Nemzeti Színház produkciójában készült Adok-Papok című vígopera érdemelte ki. A két életvidám falusi pap viszályának történetét elmesélő mű zeneszerzője Dejan Despic, a rendező Ivana Dragutinovic Maricic, a versenyszereplő Antonel Boldan román-francia tenor volt. A díjat Havas Ágnes, az Armel operafesztivál alapítója és igazgatója adta át. ?Missziónk, hogy a kortárs operát népszerűsítjük tizenegy éve, és próbáljuk ezt a fajta élő operát színen tartani és hirdetni? ? mondta Havas Ágnes, aki a közreműködő színházak, énekesek, stábok mellett köszönetet mondott a fesztivállal az indulástól együttműködő közmédiának, valamint a rendezvény előadásait idén kilencedszer közvetítő ARTE Concertnek.

Armel1
Sarah Defrise
Fotó: Kállai-Tóth Anett

 

Az Armel operafesztivál zsűrije az idén különdíjjal jutalmazta Eötvös Péter Lady Sarashina című operáját az előadásért és a zenei kompozícióért. A színház és a zene sajátos keverékét mutató opera a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem produkciójában valósult meg, a librettót Lady Sarashina 11. századi naplója nyomán Mezei Mária, az angol szöveget Ivan Morris írta, a rendező és díszlettervező Almási-Tóth András volt. Az operát a Pannon Filharmonikusok közreműködésével, Vajda Gergely vezényletével adták elő szerdán a bécsi MuTh Színházban, a versenyszereplő Fülöp Máté bariton volt. A különdíjat Beth Morrison, a New York-i Prototype Festival alapító igazgatója nyújtotta át az alkotóknak.

 

Az idei Armel Operafesztiválon két további művet is előadtak: a nyitóelőadáson július 1-jén a Müpában Glück Orfeo & Euridice című művét (a svéd NorrlandsOperan produkciójában; a francia szoprán, Jeanne Gérard versenyzett), valamint július 3-án Bécsben Vajda Gergely Az óriáscsecsemő című báboperáját a Kolibri Színház produkciójában ? itt a szintén francia mezzoszoprán, Agathe de Courcy volt a versenyszereplő.

 

Forrás: MTI

Fotó: Armel Opera Competiton and Festival Facebook-oldala