Ki viszi át az értelmet? - ÜBER

Egyéb

A nyelv az utolsó olyan kapaszkodóm Sanne van Rijn előadásának értelmezésében, ami objektivitást tesz lehetővé, nem pedig nézői érzések, tapasztalatok leírása. Olyan produkcióról van ugyanis szó, amit az alkotói ideológia mentén - a tekintet ereje; a nézés mint cselekvés, létrehozás, erő és felelősség, ami része az előadásnak;a nézői tekintet mint a színház katalizátora - remekül lehetne elemezni, sőt a mennyekbe meneszteni.

 
Egy 1992-es előadás, a Christoph Marthaler rendezte Faust. Egy szubjektív tragédia. díszletét (tervező: Anna Viebrock) használják. Tágas, széles, mély és magas tér. Sárgák a falak, három-négy méter magasan egy polcsor fut körbe, rajtuk üres borosüvegek. Balra Hommes feliratú vécé (női toalett nincs), jobbra egy csempézett nyílás, a hátsó falon ablakok, egyik közülük egy fülkéé, és van még egy bejáratszerűség is. Az L alakú bárpult sötétbarnára pácolt, elöl négy asztal egy-egy hajlított háttámlájú székkel. A padlón szürke-fekete, márványmintázatú PVC.
 

Egy feltűrt ujjú fehér inget és szürke nadrágot viselő férfi ipari szélességű partvissal felesleges mozdulatok nélkül, katonásan takarít. Felsöpri az összetört üveget, majd eltűnik a férfivécében. Hirtelen sötét lesz. Aztán hirtelen világos. Fénycsík fut körbe. Egy kontyos, aranyszínű, puffos ujjú, combközépig érő ruhába öltöztetett nő magas sarkú cipőben áll a pulton. Alig mozog. Arra, hogy valami lila (talán káposzta vagy karalábé, esetleg hagyma), egy krumpliforma, kisebb és nagyobb koktélparadicsomok, bébirépák, uborkák, pitatészta és egy kék szívószál - természetesen az eredeti sokszorosára nagyítva - beúsznak a térbe, semmit nem reagál, saját világába bezárva kis amplitúdójú, robotszerű mozdulatokat végez. Majd nagy nehezen mégis lejut a padlóra. Összegörnyed. Közben néhány fényváltás, aláfestésként pedig illusztratívnak egyáltalán nem mondható neonzúgás, valamint az elektroakusztikus és a techno határán levő zene. Történet nincs. Hogy Sanne van Rijn a formához szabta a produkciót vagy a tartalom juttatta eszébe a feltehetően díszletraktár mélyén álló elemeket, nem tudni.

 
Állítólag (a felirat mondja ezt) én teremtettem ezt a lényt, sőt az előadás az én képzeletem által jön létre. Az alkotó szerint hiába a szép díszlet és a fények, nekem, a nézőnek hiányzik az ember a színpadról. Tulajdonképp igaza van, mert a díszletet képen vagy egy kiállításon is nézegethetném. "Már egy kicsi és jelentéktelen figura is segítene. Egy csillogó szemű, élénk, lélegző lény, aki puhán mozgatná a végtagjait... Mindenféle különös, csodálatos, színes alakok úsznak be a színpadtérbe. Képzelje csak el, milyen szép is lenne!" Aztán mindez megtörténik. (Lásd fent.) Állítólag csak a pillantásom erejében kell bíznom, mert én nem ismerek lehetetlent. Ne nézzek vissza, ne sajnálkozzak, innen már nincs megállás. Nagyon köszönöm a kedves, biztató szavakat, de a színpadi órán és a szubjektív belső időmérőn egyaránt végtelenül álló idő okozta, egyre elviselhetetlenebbé váló unalom elűzésére alkalmatlannak bizonyultam.