?Nem lehet elégszer hangsúlyozni a reformációnak a magyar kultúra megmaradása szempontjából döntő érdemeit. Azt, hogy a magyar nyelvű irodalom kibontakozásától, a nyelvújításon át, a reformkorig és a nagy szabadságmozgalmainkig mennyi történelmi tett mögött állt a magyar protestáns nép és értelmiség szellemi indíttatása. Bocskai, Kazinczy, Kölcsey, Arany, Petőfi, Jókai, Ady e szellemi közeg ideológiáján nevelkedett és vált maga is Magyarország szellemi formálójává? ? mondta ünnepi beszédében Hoppál Péter.

 

14610915_682894201875609_2019430847952189051_n

?Mindezen tanok, a polgári értékrend alapjaiul szolgáló ismeretek és ideológiák csupán homokba vetett magokká váltak volna az eszméket továbbadó és a protestáns szellemiséget magában hordozó iskolahálózat, az elhivatott tanítók és a tehetséges tanítványok nélkül. A magyar neveléstörténet és kultúrtörténet szempontjából szintén sorsfordító a protestáns iskolák megjelenése, amelyek a megmaradást segítették elő a magyar szellemi életben? ? hangsúlyozta.

 

A reformáció 500. évfordulóját ünneplő programsorozat alcímére, A megújulás lendületére utalva az államtitkár kifejtette: a megújulás a protestáns iskolarendszerben gyökeredzik. Az emlékévnek a ma embere számára is ez az üzenete: fel kell ismerni a megújulás szükségességét, de a szilárd alapok, a kereszténység értékrendjének figyelembe vétele nélkül a saját kulturális hagyományaink továbbfolytatása nem lenne lehetséges.

 

iskolatarlat

A Református Tehetséggondozó Alapítványnak a Reformáció Emlékbizottság támogatásával megvalósult tárlata 2016. november 8-ig tekinthető meg a pécsi Tudásközpontban.