Japán film több mint húsz év után nyert fődíjat a világ egyik legrangosabb filmes találkozóján. A 2013-ban A fiam családja című drámáért Nagydíjat kapott japán rendező ezúttal is egy családi történetet mesélt el. A film főhősei egy üzletek kifosztásából élő álcsalád, amely befogad egy bántalmazott gyereket. A lassú, érzékeny és kegyetlen emberi történetben eleinte nehéz megérteni, hogy a családban ki kinek milyen rokona, csak egyetlen dolog biztos: a pénzimádó nagymama irányítja a családtagokat. Halálával fokozatosan derül ki a néző számára, hogy a felnőttek eredetileg nem egy párt alkotnak, és a gyerekeket is lopták. Az utcáról befogadott kislány jelöli ki a szerepeket, a nő elkezd anyaként viselkedni, a gyerekek pedig testvérként kezelik a lányt. A rendező előző filmjéhez hasonlóan nagyon mély érzékenységgel arra a kérdésre keresi a választ: lehetséges-e szülőnek lenni akkor is, ha az ember nem a vér szerinti gyerekeit neveli?

Cannes4
Kore-eda Hirokazu átveszi az Arany Pálmát
Fotó: Alberto PIZZOLI/AFP/Festival de Cannes Facebook-oldala

 

?Európában az örökbefogadás kérdése sokkal elfogadottabb mint Japánban, ahol igazából a vér szerinti kapcsolatok számítanak valódinak? ? mondta a rendező Cannes-ban a film bemutatójakor tartott sajtótájékoztatóján. A film eredetiségét az adja, hogy az örökbefogadás vagy a gyerekrablás kérdését nem egy bűneset formájában, hanem egy kegyetlen, ugyanakkor nagyon emberi történetként vizsgálja. A szereplők ?az első családjukban kudarcot éltek meg, és megpróbálják együtt újrakezdeni, létrehozni egy olyan családot, amely jobban működik, mint az eredeti családjuk? ? hangsúlyozta Kore-eda Hirokazu.

 

A zsűri a második legjelentősebb díjat, a Nagydíjat Spike Lee amerikai rendező BlacKKKlansman című filmjének ítélte.

 

A 27 év után egy igaz történetet feldolgozó politikai pamflettel Cannes-ba visszatérő Spike Lee filmjében azt állítja, hogy Donald Trump elnökké választásával a Ku-Klux-Klan szélsőséges szervezet jutott politikai hatalomhoz az Amerikai Egyesült Államokban. Az alkotás ? amely egy politikai történet, egy klasszikus thriller, valamint egy akciófilm keveréke ? egy afroamerikai rendőr 1978-ban játszódó igaz történetére épül. A rendőrnek sikerült beépülnie az 1865-ben alakult rasszista, antiszemita, a fehér fajvédelmet hirdető és időnként bűnözői módszereket is alkalmazó Ku-Klux-Klanba, és lelepleznie a módszereiket. A főszereplőt John David Washington alakítja, akinek apja, Denzel Washington 1992-ben Spike Lee nagysikerű filmjének, a Malcolm X-nek a főszerepét játszotta.

 

A zsűri díját Nadine Labaki libanoni rendezőnő Capharnaüm című filmje kapta.

 

Cannes5
Nadine Labaki átveszi a zsűri díját
Fotó: Valery HACHE/AFP/Festival de Cannes Facebook-oldala

A Bejrútban játszódó, dokumentumfilmszerűen forgatott alkotás egy 12 éves menekült utcagyerek története, akit Zain al-Rafeea alakít. A kisfiú a film főhőséhez hasonlóan Szíriából menekült a családjával 2012-ben Libanonba, ahol menekültként élnek. A fiktív történet keretét a húga haláláért felelős férfi megsebesítése miatt börtönbe kerülő Zain lázadása adja: beperli a szüleit, amiért világra hozták, nem iskolázták be és verik.

 

Jean-Luc Godard francia-svájci filmrendezőt rendkívüli Arany Pálmával jutalmazta a zsűri a Livre d?image (Képeskönyv) című filmjéért, a lengyel Paweł Pawlikowski pedig a legjobb rendezés díját érdemelte ki a Hideg háború című drámájáért.

 

Cannes3
Paweł Pawlikowski, kezében a legjobb rendezés díjával
Fotó: Pascal Le Segretain/Getty Images/Festival de Cannes Facebook-oldala

Az Ida című filmjéért 2015-ben a legjobb idegen nyelvű filmek kategóriájában Oscar-díjat nyert lengyel rendező ötödik filmjével először kapott meghívást a cannes-i fesztiválra. A Hideg háború az 1950-es években a vasfüggöny két oldalán játszódó szenvedélyes, de pusztító szerelmi történet, amelyet a politikai helyzet, valamint a szereplők közötti származási és jellembeli különbségek egyszerre tesznek lehetetlenné.

 

A legjobb forgatókönyv díját megosztva kapta a 2014-ben Nagydíjat nyert Alice Rohrwacher olasz rendezőnő Lazzaro felice (Boldog Lazzaro) című alkotása és a filmezéstől, illetve a külföldre utazástól hivatalosan eltiltott Dzsafar Panahi iráni rendező Három arc című filmje, amelyet az iráni hegyekben teljes illegalitásban forgatott.

 

Szamal Eszljamova kazah színésznő kapta a legjobb női alakítás díját Szergej Dvorcevoj Ayka című filmjének főszerepéért. A hivatalos verseny utolsó napján bemutatott Ayka egy kirgiz menekültnő története Moszkvában. A 33 éves színésznő játszotta a kazah rendező előző filmjének, a Tulpan című vígjátéknak a főszerepét is, amely 2008-ban a mustra második legfontosabb válogatásában, az Un Certain Regard (Egy bizonyos nézőpont) című programban elnyerte a fődíjat. A legjobb férfi alakítás díjat Marcello Fonte érdemelte ki Matteo Garrone olasz rendező Dogman című filmjében nyújtott alakításáért. Az egyszerű kisemberről szóló bosszúfilm amatőr főszereplőjét a rendező egy szociális központban találta meg, ahol a férfi éjjeli őrként dolgozott.

Cannes6
Szamal Eszljamova átveszi a legjobb női alakításért járó díjat
Fotó: Valery HACHE/AFP/Festival de Cannes Facebook-oldala

 

A legjobb rövidfilmnek járó Arany Pálmát Charles Williams ausztrál rendező kínai rendező All these creatures 13 perces kisfilmje kapta, amely egy kamaszról szól. Shujun Wei kínai rendező Yan Bian Shao Niant című rövidfilmje pedig elismerő oklevelet kapott. A fesztivál hivatalos és párhuzamos szekcióiba beválogatott 19 elsőfilm közül a legjobbnak járó Arany Kamera-díjat egy belga alkotás, Lukas Dhont Girl című filmje kapta, amelyet az Un Certain regard (Egy bizonyos nézőpont) elnevezésű válogatásban mutattak be. A fesztivál egyik legnagyobb revelációja egy 15 éves, fiúnak született lányról szól, akinek az az álma, hogy világhírű balerina legyen. A szexuális identitás keresésén túl a Girl című film története elsősorban egy apa és gyereke közötti példás kapcsolat bemutatására helyezi a hangsúlyt.

 

Szilágyi Zsófia Egy nap című filmje a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetségének (FIPRESCI) kategóriadíját nyerte el a 71. cannes-i filmfesztivál párhuzamos válogatásaiban bemutatott első és második filmek közül.


Cannes1
Fotó: Anthonin Thuillier/AFP/Festival de Cannes Facebook-oldala

 

A magyar rendezőnő első játékfilmjét a Kritikusok Hete című válogatásban mutatták be a világ egyik legrangosabb filmes szemléjén. A zsűri indoklásában az olvasható, hogy ?Szilágyi Zsófia figyelemreméltó, magabiztos bemutatkozásában a pontos kamera és az erőteljes rendezés egy teljesen hétköznapi helyzet rendkívüli feszültségét és intenzitását érzelmekkel, humorral, drámaian jeleníti meg?.

 

Szilágyi Zsófia Egy nap című filmjéről szóló korábbi cikkeinket ITT és ITT olvashatjátok!

Forrás: MTI