Kínai káprázat a modernizációról

Egyéb

Miao_Xiaochun__Celebration_
Miao Xiaochun: Celebration Forrás:modemart.hu

A MODEM másfél évvel ezelőtt vette fel a kapcsolatot a szecsuáni művészeti egyetem galériájával. Kurátoruk, Jü Ko a Velencei Biennálé időszakában járt Debrecenben, ekkor már zajlott egy előzetes  levelezés a lehetséges tárlat megtervezéséről.  ?Az idei biennálén is kiderült: a kínai képzőművészet egyre inkább teret nyer Európa-szerte, a találkozó legnívósabb tárlatai között tarthattuk számon a kínai kiállításokat? ? jegyezte meg Kukla Krisztián, a MODEM igazgatója annak kapcsán, hogy milyen színvonalat jelenthet a távol-keleti kultúra által fémjelzett művészet.

?Magyarországon létezik egy pejoratív értelmezés, ha a kínai eredetről beszélünk: az olcsó, a tömegtermelés szinonimája. A művészetre ez biztosan nem vonatkoztatható ? a látogatók számára is meglepő lesz az a technikai és méretbeli fölény, amely megnyilvánul a Kínából érkező alkotásokon? ? mondta el az igazgató. A műveket szállító hajót egyébként október 16-án indult el Kínából és december első hetében várják érkezését, hogy aztán a hónap idusán megnyithassák a március 30-ig tartó tárlatot.

A MODEM új kiállításának érdekessége, hogy az avantgárd kínai művészetet hozza el, bemutatja a művészi állásfoglalásoknak a finom öniróniától kezdve a masszívabb konzumkritikai beállítódásig tartó regiszterét. A reprezentatív válogatásban szerepet kap a történelemre való reflexió is.

?Az első pillanatban talán kevésbé közönségbarát Az új spektákulum cím, de valóban összesűríti a lényegi tartalmat: hiszen a különleges, egyedi látványvilág nagy hangsúlyt kap a tárlatban? ? fejtette ki Kukla Krisztián hozzátéve: az a hatás-és előtörténet jelenik meg, amely jelenleg a kínai társadalomban zajlik ? az urbanizáció és modernizáció folyamata. ?A látványvilág vonzerejét és árnyoldalait az ottani ember nap, mint nap megéli? ? hangsúlyozta. A kiállítás egyébként a ?Rizspapír, popkultúra, káprázat? mottót kapta alcímként, utalva arra, hogy a hagyományos rizspapírra készült művek mellett számos más műfaj megjelenik, például popzenei klipet is láthat a közönség.

A 19 képzőművész, akik Pekingtől kezdve Sanghajon át Tajvanig alkotnak, különböző technikákkal dolgozott: videómunkákat, fotókat, installációkat, festményeket és akvarelleket egyaránt felvonultat a kiállítás.

A koncepcióval kapcsolatban Kukla Krisztián hangsúlyozta: a tárlat azt is kifejezi, hogyan akarja magát láttatni Kína Közép-Kelet Európában. ?Van mit tanulnunk tőlük. Nem véletlen, hogy a kínai képzőművészet gyors ütemben és nagymértékben fejlődött. A független művészet már a ?80-as évektől teret kapott. Az ő példájuk alapján elgondolkodhatunk, miképpen érdemes meghatározni a mainstream és az underground viszonyát? ? jegyezte meg az igazgató, aki elmondta: szeretnék, ha a MODEM kérésére felállított, kuriózumnak számító kiállítás utazótárlatként működhetne debreceni szereplését követően.

Az új spektákulum december 15. és március 30. között látható a MODEBEN. Kiállító művészek: Fan Po (Fan Bo), Jang Csin-szung (Yang Jinsong) , Cao Huj (Cao Hui), Szu Hszin-ping (Su Xinping), Miao Hsziao-csun (Miao Xiaochun), Csang Ta-li (Zhang Dali), Huang Ji-han (Huang Yihan), Ma Liu-ming (Ma Liuming), Jang Csien (Yang Qian), Vang Csing-szung (Wang Qingsong), Liu Csing-ho (Liu Qinghe), Vej Kuang-csing (Wei Guangqing), Pang Mao-kun (Pang Maokun), Vej Csia (Wei Jia), Cuj Hsziu-ven (Cui Xiuwen), ZOO X (Co-hsziao Cu-csou (Zuoxiao Zuzhou)),Vang Csien-vej (Wang Jianwei), Csen Csie-jen (Chen Chieh-Jen), Csou Hsziao-hu (Zhou Xiaohu).