Két hónapja zajlott le a legutóbbi rangos hallei esemény, most pedig a Trafó Galéria egy kiállítótérnyi válogatást hozott ide az ott levetített filmekből. Ez a műfajváltás, a vetítés-sorozat tárlattá alakítása egyáltalán nem szokványos vállalkozás: próbára teszi a tér és a tartalom interakcióját és leteszteli a hazai közönség fogékonyságát is a téma iránt. Az előbbit egyszerű eszközökkel oldja meg a tárlat: egy nagy ívű átlós fallal és néhány minimál-enteriőrrel, aszimmetrikus, egyedi térbeli helyzetekkel vonja be a látogatót. Az utóbbi egy kínosan aktuális érzést hív elő, nincs is nehéz dolga, hiszen a félelem egyre inkább alaphangnemnek tűnik a XXI. század elején.
A tárgy, a felkínált látvány így nem csupán a német fesztiválról hozott, annak bőséges anyagából válogatott filmkínálat, hanem legalább ennyire film és filmnéző rendkívül változatos térbeli viszonya. A fő téma, a félelem tehát a közös tér és a személyes élmény között is szereplővé lesz. Szociális kérdés a javából. Elvégre nem ülök le bárkivel egy padra, hogy megnézzem, hogyan tárja ki egy portás a maga megkövesedett lelkét Kieslowski dokujában, vagy hogy mivel töltik el a napot egy tizenéves kallódó punkbanda tagjai 2005-ben.
Csupa olyan beépült félelem-mechanizmus tárul fel, amelyeket minden nap megélünk, elfogadunk, sőt ritkán azonosítunk félelemként, pedig egyre súlyosabb terheket raknak ránk. A kiállítás úgy bontja ki a félelem rétegeit a megszokásból, hogy racionális kérdésekkel fókuszál a normálisnak látszó, de korántsem elfogadható helyzetekre, a társadalmi elvárások, a média és elsősorban a politika által kifejtett erőszakos beavatkozásokra. Félelemkeltő és félelmet elfogadó mechanizmusokkal szembesít, ami ma, itt nemhogy aktuális, de a túlélőkészlet egyik legfontosabb eleme lehet.