Kizökkent az idős - TÉTOVA FÉLRELÉPŐK

Egyéb

Ha a fenti sztori-vázlatot kiegészítjük pár olyan gondolat-kezdeménnyel az öregedésről, ami az első két percben az eszünkbe jut, majd az egészet betöltjük a régi nyomtatóba, és csak feketét és fehéret használva kinyomtatjuk, akkor megkapjuk a Tétova félrelépőket. Julie Gavras ? a nagy hírű Costa-Gavras gyermeke, a szintén rendező Romain Gavras testvére ? világában ugyanis e két szín mellett nem férnek el az árnyalatok: a nő úgy éli meg az öregedést, hogy egyetlen szó nélkül öregek otthonává alakítja a lakást, a férfi meg húszévesekkel haverkodik, és vesz magának egy fiatalos bőrdzsekit. Ennyi: kifejtésre nem futja a szűkös játékidőből. Hogy tehát jobb-e életünk egy bizonyos pontján hirtelen elkezdeni öregként viselkedni (és miért), netán jogos-e, ha életünket e ponton is túl úgy éljük, ahogyan eddig tettük (és miért), avagy a megoldást kinek-kinek magának kell kitalálni (és ez miért fontos), azt döntse el a kedves néző maga. A baj csak az, hogy a Tétova félrelépők ehhez nem ad sem segédletet, sem vitaanyagot ? de akkor minek az egész?

tetova_felrelepok.jpg
Isabella Rossellini és William Hurt

Az elképesztően összetett mondandót ? amelyet valahogy úgy lehetne összefoglalni, hogy ?mindenki megöregszik egyszer, akár tetszik, akár nem? ? a Gavras-család aktuális versenyzőjének sikerült egész idegtépő módon tálalni, és ennek csak kicsiny, ám hatásában igen súlyos eleme a jobb jelző híján debilnek nevezhető, rézfúvósokra és a zongora jobb szélső billentyűire épülő, cirkuszi ?zene?, azaz egy fülbemarkolóan zavaró dallam ismételgetése. Emellett a jelenetek mind magukban, mind egymásutániságukban rém keresettek, erőltetettek és kiszámíthatóak; ha például egy építészmérnök életében felmerül az öregség kérdése, nyilván pont akkor kérik fel egy öregek otthona megtervezésére, és az egyik intézmény meglátogatása közben nyilván bentlakónak fogja hinni az ügyeletes nővérke. Egy nőnek bizonyosan épp aznap adják át először a helyet a buszon, amikor épp szembe kényszerült nézni korával, s biztos, hogy pont egy olyan munkaadóval hozza össze a sors, aki nem túl hízelgő monológban értekezik az öregekről ? és így tovább. Gavras teszi mindezt olyan kifinomult, eredeti eleganciával, hogy ha például a három felnőtt gyerek megbeszéli, hogy segíteni kell a szülőkön, akkor a következő snittben a kamera végigpásztázza őket, amint az egyikük az arca elé tartja az ?Idősödő szüleid és te? című könyvet, a másik az ?Ideje, hogy segítsünk szüleinknek? címűt, a harmadik meg egy, a korosztálynak szóló magazint ? épp, mint valami régi, néma rajzfilmben. A finom, filmes eszközök olyannyira távol állnak a rendezőtől, hogy képes a film elején két olyan jelenetet is leforgatni, amelyekből azonnal tökéletesen egyértelmű lesz, hogy ki kivel fogja megcsalni élete párját ? ha másért nem, hát azért, mert ezek a jelenetek az ég adta világon semmire sem jók, mint ennek elővezetésére.


tetova_felrelepok_1.jpg
Isabella Rossellini

Ez az igen inspiráló környezet igazán remekül hat a neves színészekre is, Isabella Rossellini például szájának csücsörítéséből, valamint három természetellenes arckifejezés váltogatásából kívánja felépíteni figuráját; William Hurt pedig megpróbál minél inkább összezárt szájjal beszélni, miközben arcával folyamatosan a többiek tudtára kívánja hozni, hogy ?én ugyan legszívesebben mindehhez hozzá se szólnék, de végül is beszélhetek, ha épp nagyon muszáj?. Két fura lény ez így, színészek talán, de valódi emberek semmiképp.

Julie Gavras filmkészítői ügyetlensége és esetlensége, a kínzásnak is beillő zene és a formátumukat vesztett színészek miatt a Tétova félrelépők még abban a korban sem számított volna jó filmnek, amelyik korba talán még a legjobban illett volna: méltán veszett volna el a húszas-harmincas évek hollywoodi komédiái között.