Kő és papír - ST. GALLEN-I KALANDOK

Egyéb

Az ajándék alapvetően átalakítja a Grafikai Gyűjtemény kortárs anyagát, hiszen az mostanáig ebből az időszakból alig néhány művet tartalmazott. A Svájcból érkező kollekcióban olyan jelentős művész papírmunkái vannak, mint Antoni Tápies, Max Bill, Asger Jorn vagy Günther Uecker. A kiállítás most egyszerre ünnepli a gyarapodást, magukat a műveket és azt a különleges művészeti közeget, amelyben megszülettek: az Erkert.

st_gallen_2_tapies.jpg
Antoni Tápies: Kézlenyomatok (1980)

A svájci városkában működő, az ötvenes-hatvanas években kifejezetten művészeti menedéknek tekintett műhely két művészetbarát energiájából fakadt. Franz Larese és Jürg Janett a negyvenes években találták meg a kortárs képzőművészet izgalmas terepét. Könyvkiadót és galériát alapítottak, ahol az újra reneszánszát élő sokszorosított grafika műfajában egészen kivételes produktumok jöhettek létre. Csak papírral dolgoztak, csak a nyomatok izgatták őket. Maguk köré vonzottak a nonfiguratív festészet ? és néhány művész révén a szobrászat ? európai és amerikai művelőiből egy olyan kört, akiknek fontos volt időről időre elvonulni a világtól, és főművek helyett a papír törékeny és a kő tömör, kemény anyagának találkozásával kifejezni a gondolataikat. Az Erker baráti társaság, kitűnő technikai felszereléssel bíró könyvműhely, a kísérletek lehetőségét kínáló kicsi, de szabad világ volt. A fénykorát jelentő három évtized alatt több mint száz kiállítást és találkozót rendeztek, bakelitlemezekre rögzítették, ahogyan a kor neves írói, filozófusai ? köztük Ionesco, Heidegger, Max Frisch vagy Ezra Pound ? felolvasták saját műveiket. Az írók, filozófusok saját kézzel kőre írt könyveiből az Erkerben alkotó képzőművészekkel együttműködve egyedi, bibliofil könyvművek készültek. A hanglemezek anyaga a mostani kiállításon meg is hallgatható, a könyvekből jó néhány szintén itt szerepel. És sok felnagyított fotó az Erker archívumából: képek a körről, az alapítókról, a művészekről, vacsorákról és beszélgetésekről, melyeket a közönség eddig még sehol nem láthatott.


st_gallen_7_cioran_dorazio.jpg
Piero Dorazio - É. M. Cioran: 4. Erker találkozó (1987)

A tárlat kurátora, Bódi Kinga nem csupán biztos szakmai tudással nyúlt az anyaghoz, de azt is tudta, hogyan teheti érdekessé. Jól kihasználta, hogy az Erker története máig feldolgozatlan, így még nem kövült műtörténeti kategóriává. Az archív fotókkal borított falak, az üvegtartóba tett bibliofil könyvek, a térbe állított nyomódúcok, melyeken Günther Uecker üres, csak a szögnyomok mintázatát hordozó, plasztikus lapjai készültek, szinte intim műhelyhangulatot teremtenek.


st_gallen_heidegger_iras_kozben.jpg
Heidegger kőre írja a Művészet és tér kéziratát

Közöttük az európai, az amerikai, az olasz, valamint a ?konkrét? nonfigurativitás képviselőinek szentelt egységek nem távolodnak el egymástól, hanem egymásba kapcsolódó témák sorát jelenítik meg. Antoni Tápiesnek a hulladékot, textilmaradékot, emberi testrészeket, tárgyakat a kép textúrájába dolgozó úgynevezett kollográfiái, Max Bill színszekvenciákból építkező struktúrái vagy Hans Hartung partvissal és gereblyével felvitt gesztus-grafikái sokféle szellemi alapból indulnak, mégis ugyanaz a szándék teremtette őket.

A sokszorosító grafika demokratizmusa, a háború után újra fontossá lett absztrakt kifejezésmód és a ?művészet mindenkinek? szellemisége ebben a műhelyben különleges módon találkozott össze. Az írók, gondolkodók és képzőművészek energiája összeadódott, és szabadon kísérletezhetett módszerekkel, amelyek a hivatalos művészeti életben alig kaptak teret. Mindez olyan laza alkotói társulást eredményezett, ami inkább a 2000-es évekre jellemző, semmint az 1950 utáni időszakra. A tárlaton szinte tapintható a műhely atmoszférája, az a játékos-komoly vágy az egyediség és a szabadság iránt, ami minden korban csak az igazi, független alkotóközösségek sajátja. Ez a szellemiség még itt és most is újat tudott hozni: a kiállításhoz számozott, bibliofil kiadású katalógus készült, aminek borítóját ? kifejezetten erre a célra ? az Erker legendás alakja, Günther Uecker rajzolta kőre St. Gallenben.