A Kolozsvár-jelenség - EURÓPAI UTASOK

Egyéb

Angel Judit kurátor nem csupán a világszerte ?kolozsvári iskola? néven ismert, új figuratív festészeti csoport munkáit hozta el, hanem több mint harminc festő, videóművész, performer és akciócsoport terméséből válogatott. Egy friss szemléletű, erőteljes és minden akadályon fogást találó nemzedék kísérletét látjuk a művészeti szcénában való helyfoglalásra. Akkor is, ha nincsenek meg a kellő intézmények, akkor is, ha a világnak ebből a szegletéből kevés hír jut kifelé. Olyan művészek mutatkoznak be most Budapesten, akik a rendszerváltás óta minden lehetőt megtesznek azért, hogy a városuk eleven párbeszédben viszonyuljon a kortárs művészethez. Kitörni vágynak, önmeghatározásukat a széles nyilvánosság elé vinni, városukat Európa részévé tenni. Többnyire független művészek, de erejük éppen ebben van: elég szabadok ahhoz, hogy újraértelmezzék maguk körül az intézményes lehetőségeket.
 Adrian Ghenie alkotása

A kurátor biztos kézzel nyúlt a művek és művészek által kínált sokféleséghez: nem értelmezett, nem rangsorolt és nem témák köré rendezte az egészet, nem emelt ki súlypontokat, hanem karakteres közegbe helyezte. Van bizonyos kronológiai vonala a művek sorának, a rendszerváltástól az ideológiák változásain át a ma szerveződő közösségek felé, de ez sem kötelező haladási irány, a tárlat bármely főirány vagy átló mentén jól befogadható. Az installációt tervező Kim Attila bravúrosan oldotta meg a terek szimbolikus és funkcionális tagolását: a termekben porózus betontéglákból épített struktúrákat, melyek általában a videómunkákhoz szükséges vetítőként szolgálnak. Ahogy befelé haladunk, ezek az építmények egyre kevésbé zártak, a téglák rakása egyre lazább. Az első teremben még masszív, tömör, masztabára emlékeztető tömb áll ? mint valami meghatározatlan múlt roppant és nyomasztó emlékműve ?, a következőben a falrendszer már oldottabb, leghátul, a Műcsarnok apszisában pedig laza hálórendszer alkotja a vetítő falát. A jelrendszer magától értetődő: elöl, a történeti múltat feldolgozó művekhez még áthatolhatatlan falszerkezet társul, később, a jelen felé haladva ez hézagosabb lesz, egyre jobban átengedi a szabad levegőt.

Veres Szabolcs alkotása

A művek hálásan lakják be ezt a különleges teret. Többségük a festészeti hagyományokat gondolja újra, mint Adrian Ghenie szürkébe játszó szürrealisztikus látomásai és Veres Szabolcs eltorzított figurái, Victor Man és Papp Anna-Bella közös térinstallációja egy álom történetével, amit gyerekrajzokkal firkáltak fel a falak teljes méretében, Sergiu Toma barokk ihletésű táblakép-kompozíciói és Mircea Suciu szürkét szürkébe fojtó nagyméretű vásznai. Mások videóművekkel fogalmazzák meg művészet és ideológia, érzékelés és emlékezés viszonyait; ezen belül a leginkább figyelemre méltó Ciprian Muresanu groteszk bábanimációja és Mircea Kantor mitikus jelenete az egymás lábnyomait seprűvel eltüntető, rituális mozgású lánycsapattal. A kortárs képzőművészet legváltozatosabb irányai sorakoznak fel, teli utalásokkal a párhuzamos nyugati művészeti jelenségekre. Alex Mirutziu test-performanszai Marina Abramovic határokat feszegető munkáit idézik; a Duo van der Mixt csoport fotóreliefet állított össze a Kolozsvár volt polgármesterének nacionalista lázálmaira reagáló, román nemzeti színekbe öltözött városrészletekből; Cristi Pogăcean ironikusan játszatja egybe Mozart egyik vígoperáját a terrorizmussal egy gyárinak látszó szőnyeg mintájában, Szabó Péter egy átvilágító asztalra rakosgatott diafelvételeket és ezeket kommentáló, többnyelvű noteszlapokat.

Berszán Zsolt alkotása

A kiállítás legizgalmasabb része az a blokk, amelyik fekete asztal-dobozokban mutatja be a Kolozsváron a 2000-es évek elejétől indult művészeti kezdeményezéseket, platformokat. Egyetemek és közösségi terek, galériák és kiadók, politikai plakátokat tervező művészcsoportok vagy művészeti események színhelyéül szolgáló nyitott házak hozták el fotóikat, egy-egy év eseménynaptárát, a róluk szóló dokumentumokat, hangfelvételeket, videókat. Ebbe a ?munkaszobába? beülve a néző része lesz az ottani művészeti élet eleven közegének. Ezt egészíti ki az összegző-pihenő tér, ahol minden kiállító művész egy-egy asztalt, lámpát és mellé egy csíkos napozószéket kapott, hogy a néző az asztalon lévő katalógusok révén az egész életműre rálátást kapjon. Nyitott, párbeszédre kész, kitárulkozó közeg a kolozsvári művészek tárlata, bizalmat és tettvágyat sugároz, amelyeknek itthon meglehetősen szűkében vagyunk.