Komfortos őrület

Egyéb


playgrounddkoko20070922022.jpg
MTI Fotó: Kollányi Péter

A Jeux egy Debussy-zenére készült roppant modern "teniszbalett", melynek sajátossága, hogy a frivol és könnyed történet abszolút jelen időben játszódik - az elgurult teniszlabdák kajtatása közben három fiatal között könnyed szerelmi háromszög rajzolódik ki -, a mozdulatok pedig a Faun... botrányosan újszerűnek tartott szögletességét és izolált jellegét idézik. Valószínűleg nem tévedünk nagyot, ha Nizsinszkij naplóját (Füzetek) is az ihletadó művek közé soroljuk, melyben a világhírű táncos-koreográfus, "Isten bohóca" egyre rögeszmésebbé váló gondolatait, elhatalmasodó őrületét dokumentálja önkéntelenül. A másik fő inspirációs forrásként megjelölt mű a tizenöt éve elhunyt Kenneth MacMillan Playground című 1979-es koreográfiája, melyben egy őrültekháza lakói a szereplők. Ezek után azt hihetnénk, hogy minden adva van ahhoz, hogy egy Nizsinszkij-szerű őrült-zseni romantikus alakját vésse be Bozsik a Playground-ban, de erről szó sincs.

 
Őrület ugyan van, de sokkal prózaibban felskiccelve, minden romantikus felhang nélkül. A groteszk jelenetfüzérekben az erőszak, a butaság, a megalázás nyomora tombol a színpadon. A darab egy graffitikkel telefújt, színes paravánokkal tagolt téren játszódik, mondjuk, egy lerobbant üres telken, valahol a dzsumbujban. A rögbicuccba bújtatott esetlen, nagydarab áldozatot (Elek Ferenc) a többiek szabad prédának tekintik, egyikük (Gombai Szabolcs) jelt ad, megcélozza, majd a többiek is rávetik magukat és tönkreverik. Csak játszanak. És máris a tengerparton vagyunk, a kipécézett figura képzeletben visszavág, cápát imitál, és felfalja a fürdőruhában riszáló alakokat. Viccből. Egy nyúlánk, elegáns anyuka, kezében tortával (Rezes Judit) a Happy birthdayt énekelve elfelejti, és kilalázza fia nevét. Persze, ez is csak játék. Egy zavart tekintetű hivatalnok (Nagy Ervin) a macijába kapaszkodó kiscsaj szoknyája alá nyúlkál. Na rajta, nevessünk együtt!

Nevessük ki a gyengébbet, a butábbat, a kövérebbet! Az Elek Ferenc által megformált, a közösséghez simulékonyan törleszkedő, de folyton kilökött és kiröhögött figura talán leginkább Gombrowicz Yvonne-jával rokon, akit szintén a testi furcsaságáért gyűlölnek, ez esetben a főszereplő bűne csupán az, hogy hájasabb, mint a többiek, "nem illik bele a tornasorba". Azáltal, hogy a Playgroundban a pőre test ilyen magától értetődően stigmatizálhatja az egyént, a torna válik a terror fő, szimbolikus terepévé. (Bárki kipróbálhatja egyébként, hogy működik ez a többségi kontroll a test felett, bőven elég például az első cipőboltban 41-es női cipőt kérni, lesz móka, kacagás.)

 
Zavarbaejtően érzelemmentes, kíméletlen, infantilis játékba ráncigálja be a nézőket a koreográfus. Akárhányszor nevetsz, elkap a szégyen. Minden poén csapda. Hiszen ismerős a gyerekeket egy életre tönkrevágó, gépagyú tornatanárnő, a Marilyn Monroe-imitátor Barbie-sereg, vagy az elrontott szülinap kesernyés szégyene. A Playgroundba - hűen a Jeux-höz - belekeveredik egy kis mindennapi üledék is, kortárs hősei is vannak a darabnak a zsírbörtönről üvöltöző néptornáztatótól a sikítozó gruppie-kon keresztül a fuxos, bundás hip-hop sztárig (Elek Ferenc nagy pillanata ez utóbbi átváltozás).

De van ennél furcsább rétege is az előadásnak. Ugyanis Nizsinszkij rögeszméi egyre-másra bukkannak fel a szabad asszociációk mentén rendeződő jelenetek közben. Itt egy tollasozó pár rímel a Jeux teniszezőire, ott a vízipisztollyal fröcskölő idiótából válik egy pillanat alatt bohócorrú sorozatgyilkos, amott pedig a falra firkál valaki egy furcsa, mindent bezabáló, agyaros szörnyet: és nem lehet nem arra gondolni, hogy Nizsinszkij megzavarodása éppen egybeesett az első világháború mészárlásával.

Bár eddig is közveszélyes bolondok között játszódott az előadás, szép lassan igazi zárt osztállyá lényegül át a színpad, látszik a "rendelő" felirat, a szereplők hosszú fehér hálóingben sorakoznak fel megrendítően szép miniszólókra és érzelmes duettekre, miközben valakit kvázi keresztre feszítenek, egy izgága alak (Vati Tamás) pedig koszorút formázó borotvahabbal a fején csatangol.

És miután Bozsik Yvette így szépen csokorba gyűjtötte a kitaszítottságot, a boszorkány-anyát, a megrontást, a háborútól való rettegést, a vallásos tébolyt, talán megtalálta azt a svungot is, ami szegény Nizsinszkijt ötméteres ugrásokra űzte.