A szerzők - Prokofjev, Kerek Gábor és Messiaen - az előadás sorrendjében. |
Soós Gábor | Lipták Zsuzsanna | |
Prokofjev darabja a Nyitány héber témákra 1919 őszén született Amerikában. Az eredeti változat a zsidó zenészekből álló Zimro szextettnek készült, akik Prokofjev egykori osztálytársai voltak a Szentpétervári konzervatóriumban. Vezetőjük Simon Bellison a New York-i Filharmonikusok klarinét szólamvezetőjeként dolgozott 28 éven keresztül. Prokofjev 10 nap alatt öntötte végső formába a zongorán improvizált témákat, és a New York-i bemutató sikere után kiszenekarra is átírta a darabot. Kerek Gábor az Anima Vonósnégyes számára írta I. vonósnégyesét. A közönség egy a klasszikusokhoz hasonló komplett 4 tételes művet hallhat, ahol gyors-lassú-tánc-rondó tételek váltják egymást. Asszimetrikus első és negyedik, szabad romantikus második és pizzicato harmadik tétel sorakozik a vonósnégyesben. |
Bekes Anna | Krajnik Ágoston | |
Olivier Messiaen zeneszerzési stílusában erőteljesen megmutatkoznak a hindu és görög ritmika, a népzene, a gregorián, illetve az idő és időtartam elméletének hatásai. Gondolatvilágában három motívum: a katolikus hit, a természetközelség és a francia hagyomány folytatása játszotta a legfontosabb szerepet. Hegedűre, klarinétra, gordonkára és zongorára írt Quatour pour la Fin du Temps (Kvartett az idők végezetére) darabját 1941-ben a sziléziai Görlitz Stalag VIIIA hadifogolytáborának lakójaként szerezte Messiaen. Ötezer fogolytársa hallgatta végig a táborban rendezett bemutatón a művet; a zongoraszólamot a szerző játszotta, Jean La Boulaire hegedült, Henry Akoka klarinétozott, Etienne Pasquier csellózott. A darab tételei - Kristály-liturgia, Ének az angyalért, aki az idő végét jelzi, Madarak szakadéka, Közjáték, Jézus örökkévalóságának dicsérete, Dühödt tánc a hét trombitáért, Szivárványok sokasága az angyalért, aki az idő végét jelzi, Jézus halhatatlanságának dicsérete. |
Az Anima Vonósnégyes + Novák András (klarinét) és Soós Orsolya (zongora) a két hangverseny művészei. |