A Liszt Ferenc életművét és életútját évről évre középpontba állító Budapesti Tavaszi Fesztivál 2017-ben Kodály Zoltán születésének 135., valamint halálának 50. évfordulójára is emlékezik. A kiegyezés 150. évfordulójához is több fesztiválprogram kapcsolódik, és a legkülönbözőbb műfajok mentén reflektál az Osztrák-Magyar Monarchia létrejötte utáni kulturális aranykor máig ható, gazdag lenyomatára.
A fesztivál nyitónapján, március 31-én egy valódi, határokon átívelő frankofón programot hallhatunk: a sokak által a két évvel ezelőtti, emlékezetes budapesti koncertjén megkedvelt francia karmester, Bertrand de Billy és a Lausanne-i Kamarazenekar zeneakadémiai estjén két Ravel-mű és Haydn ?London? szimfóniája csendül fel a briliáns francia zongoraművész, Pascal Rogé közreműködésével.
Ezt követően április 1-jén a Zeneakadémián lép fel első budapesti koncertjén a ragyogó dél-afrikai operaénekesnő, Pumeza Matshikiza. A már most rendkívüli karriert magáénak tudható Matshikiza, aki az egyik legjobb európai társulat, a Stuttgarti Opera tagja, Rómában világpremierként énekelte Luca Francesconi Kenyér, víz, só című, Nelson Mandela-beszédekből összeállított oratóriumát. Budapesti debütálásán Mozart, Dvořák és Puccini legemlékezetesebb áriáival áll színpadra az Óbudai Danubia Zenekar partnereként, Hámori Máté vezényletével.
Két év után visszatér a fesztiválra a világ egyik legünnepeltebb, kivételes technikai és fizikai adottságokkal rendelkező orosz zongoravirtuóza, Gyenyisz Macujev. A szibériai Irkutszkban született művész évente kétszáznál is több hangversenyt ad, és úgy érzi, energiáját szülőföldje páratan természetének köszönheti. Az április 5-i, sokak által várt koncertjén egy félidőnyi német klasszikust, Beethoven- és Schumann- munkákat állít az est második felében hallható orosz romantikus művek mellé. Az 1935-ben alapított Prágai Filharmónia Kórusa a cseh zene egyik legszebb és legkülönösebb sorsú darabját, Dvořák Stabat Materét mutatja be a fesztiválon április 6-án.
A Müpában április 8-án Liszt Koronázási miséjével áll színpadra az Osztrák?Magyar Haydn Filharmónia és a Bécsi Állami Opera Kórusa a bolgár karmester, Rossen Gergov irányításával és olyan nagyszerű magyar művészekkel kiegészülve, mint Kolonits Kla?ra, Ulbrich Andrea, Nya?ri Zolta?n és Cser Krisztia?n.
A kontinens legészakibb székhelyű komolyzenei együttese a Lappföldi Kamarazenekar. A John Storg?rds művészeti vezetésével dolgozó, világlátott finn csapat nem csupán a sarkkör hangjait idézi meg Aarre Merikanto ugor népdal nyomán írt parafrázisaival és a világhírű finn kortárs, Kalevi Aho különleges ütőhangszerekkel sem fukarkodó szimfóniájával, de Debussy és Kodály egy-egy művét is műsorára tűzi Budapesten április 12-én.
Ivo Pogorelich rendkívül fiatalon, 23 évesen adta első önálló zongoraestjét a New York-i Carnegie Hallban. Nevét mindenütt ismerik, az egyik patinás világcég nemrég 14 korongos gyűjteményt jelentett meg felvételeiből, melyet a francia szaksajtó Diapason d?Or díjjal tüntetett ki. A belgrádi születésű zongorista szólóestje április 13-án hallható a Zeneakadémián.
Báll Dávid, a számos versenyen diadalmaskodó zongoraművész szereti a különleges kihívásokat, így április 14-én egy fantasztikusan gazdag és színes zongoraciklussal, Debussy prelűdjeivel mutatkozik be a fesztiválon. A sorozat mindkét kötetének összes darabját igen ritkán tűzik műsorra egyazon koncerten, így az est valódi zenei csemegének ígérkezik.
Két német együttes, az Akademie für Alte Musik Berlin és a RIAS Kammerchor a világhírű belga historikus karmester, René Jacobs vezényletével, Bach Máté-passiójával lép színpadra nagyszombaton, április 15-én.
Kodály Zoltán születésének és halálának kettős évfordulójához is kapcsolódik a Múzsák csöndje ? Múzsák hangja koncertsorozat, amelyben kiemelt szerepet kapnak a legendás magyar zeneszerző kamarazenei művei. A Classicus Ensemble rendhagyó, négy koncertes projektje április 15?16-án az I. világháború idején alkotó európai zeneszerzők kamaraműveinek bemutatásával igyekszik megcáfolni a közismert latin mondást, mely szerint a háború idején hallgatnak a múzsák.
Daniele Gatti és a Mahler Chamber Orchestra estjén április 17-én két Schubert-mű mellett a bécsi modernizmus emblematikus alakja, Anton Webern két darabja is megszólal. Baráti Kristóf, Várdai István és Várjon Dénes hármas formációja többek között Schumann és Mahler kamaraműveivel készül a fesztiválra, triókoncertjük április 19-én hallható a Zeneakadémián. A Távol-Keletről érkező kamaraegyüttes, a The Shanghai Quartet koncertjén Beethoven és Schubert vonósnégyesei mellett tradicionális kínai dalok is felcsendülnek április 22-én.
A Guardian kritikusa ?Burton, Dickens, Fritz Lang, a 20. század eleji némafilmek és a 21. századi képregények világának keverékeként? jellemezte a Komische Oper Berlin legendás előadását, A varázsfuvolát. A produkciót a számos nemzetközi díjjal elismert Nánási Henrik karmester, főzeneigazgató vezényli, aki hosszú idő után először dirigál Budapesten, április 20-án az Erkel Színházban. Az operaelőadás után április 21-én, a Zeneakadémián egy Korngold-darabot és egy Mahler-szimfóniát is hallhatunk majd tőle és a Komische Oper Berlin Zenekarától.
A fesztivál április 23-i záróelőadása Kodály Háry János című daljátékának nagyszabású bemutatója lesz, Anger Ferenc rendezésében, a zeneszerző keresztfia, Palló Imre vezényletével. A fesztivál előadása egyben a kiváló fiatal bariton, Dobák Attila budapesti debütálása lesz, akit a nagyotmondó obsitosról szóló opera címszerepében hallhatunk.