Koncz Csaba fotografikáiból nyílik kiállítás a Capa Központban

A magyar progresszív fotográfia történetében különleges helyet betöltő Koncz Csaba alkotásaiból nyílik kiállítás Világok peremén címmel szeptember 17-én a Capa Központ 8F Galériájában. A november 9-ig látogatható tárlaton a művész 1962 és 1967 között készült alkotásai várják az érdeklődőket.

Koncz Csaba - Cím nélkül, 1962-1967 között  Einspach & Czapolai Fine Art.jpg
Koncz Csaba – Cím nélkül, 1962–1967 között / Einspach & Czapolai Fine Art | Csaba Koncz – Untitled, between 1962–1967 / Einspach & Czapolai Fine Art

A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ és az Einspach & Czapolai Fine Art közös tárlata csupán egyetlen évtized öt évére összpontosít, hiszen ekkor, 1962 és 1967 között jött létre ez a nagy jelentőségű műcsoport, melyre talán fotógrafikaként a legpontosabb hivatkozni. Koncz Csaba erősen grafikai hatású fotókat készített, gyakran játszott a mélységélességgel, képeit filozofikus, lírai hangulat járja át.

Koncz Csabának fontos, de epizódszerű szerepe volt a hatvanas évek magyarországi underground kultúrájában. Teljes életformájával elutasította a fennálló szocializmust, állandó munka és lakhely nélkül élt, művészete és annak közönség felé való közvetítése, közösségi akciói is szembementek a szocreál kánonjával és elfogadott normáival. A beatnemzedék tagjaként számára a kortárs nyugati kultúrához kapcsolódó zene, művészet és információ jelentette a legnagyobb vonzerőt.

Élete további szakaszában élt holland kommunában, utcazenélt és folk-rock lemezt adott ki a Pan Ra zenekarral Franciaországban, végigutazta Indiát, míg végül 1992-ben hazatért és letelepedett Balatonhenyén, ahol haláláig, 2022-ig élt. Szabadon mozgott a különböző művészeti kifejezési formák között, egyszerre volt fotóművész, szobrász, költő, zenész és az egész életet műalkotásként megélő univerzális alkotó.

Koncz Csaba - Cím nélkül, 1962-1967 között  Einspach & Czapolai Fine Art.jpeg
Koncz Csaba – Cím nélkül, 1962–1967 között / Einspach & Czapolai Fine Art | Csaba Koncz – Untitled, between 1962–1967 / Einspach & Czapolai Fine Art

Az örök kívülálló szerepét érezte leginkább magáénak, mind a művészet különböző ágaiban való jelenléte, mind a társadalmi státusza ennek megfelelő volt. Ez az „outsider” lét azonban nem jelentette azt, hogy ne lett volna hatással és ne formálta volna intenzíven azt a területet, amellyel éppen foglalkozott. „Az a rövid periódus, 1962 és 1967 között, amikor a fotográfiának szentelte figyelmét, kitörölhetetlenül fontos időszaka volt a magyar neoavantgárd fotó történetének. Az ekkor létrejött kísérletező, absztrakt, jelszerű fotói egy olyan polémiába és diskurzusba kapcsolódtak be, mely a kiállítótereken és az underground asztaltársaságokon túl, a fotográfiai szaksajtón át, a kor feszes kultúrpolitikájának ingerküszöbét is elérte” – emeli ki Kopin Katalin, a kiállítás kurátora.

Első fotósorozata a bőszénfai cigány telepről készült, de a szocio- és riportfotó nem különösebben érdekelte. Hamarosan az absztrakt képalkotás felé fordult, mely fotós eszközökkel igen pontos tervezést és kivitelezést igényelt. MÉH-telepek drót- és vashulladékaiból választotta ki kalligrafikus tusrajzokat idéző fotóinak tárgyait: rugók, láncszemek, csavarok, ácskapcsok, szeszélyesen meghajló dróthálók jelennek meg a puritán tisztaságú, hófehér háttér előtt. A súlyos vastárgyakat és az azokból létrehozott absztrakt konstrukciókat üveglapra helyezte és alulról fényképezte, kiragadva és megfosztva valódi funkciójuktól, kontextusuktól. Másik módszere a semleges háttér eléréséhez az volt, hogy hóban fotózta a nagyobb méretű mezőgazdasági eszközöket: boronát, ekevasat. Lebegő motívumai szellemi rokonságot mutatnak Korniss Dezső 40-es években alkotott antropomorf lényeivel és Jackson Pollock kalligrafikus műveivel.

A tárlatot Bán András műkritikus nyitja meg szeptember 17-én 18 órakor.

Koncz Csaba – Világok peremén – szeptember 18. – november 9. – Capa Központ, 8F Galéria. További információ

Ez is érdekelheti

Alain Delon szamurájával indul a Budapesti Klasszikus Film Maraton

Jövő héten újra kinyit a legnagyobb szabadtéri mozi a Szent István Bazilika előtt a Nemzeti Filmintézet szervezésében megvalósuló Budapesti Klasszikus Film Maratonon. Szeptember 16-21. között egy felejthetetlen francia krimi Alain Delonnal, Luc Besson neonfényes thrillere Christopher Lamberttel, egy megunhatatlan magyar vígjáték és a 80-as évek zenés kultfilmje várja a nézőket az ingyenes esti vetítéseken.

Így ünneplik Cziffra György születésnapját

A tizedik Cziffra Fesztivál jubileumi évadának záróeseményén, 2025. november 5-én a Müpa-ban, a világ egyik legismertebb tenorja José Cura, a „század tenorsztárja” tér vissza Budapestre, hogy a világhírű Miklósa Erika koloratúrszopránnal és Balázs János Kossuth-díjas zongoraművésszel, a Cziffra Fesztivál alapítójával emlékezzenek Cziffra György máig ható zenei munkásságára a zongoravirtuóz születésnapján.

Transylvania Expresszel indul a Fitos Dezső Társulat

A Fitos Dezső Társulat az új évadot különleges premierrel nyitja: szeptember 21-én a Nemzeti Táncszínház színpadán mutatja be Transylvania Express című nagyszabású előadását, amely az erdélyi folklór gazdag és sokszínű világába repíti a nézőket.

Ezeket láthatjuk a 15. Mozinet Filmnapokon

Cannes-ban, Berlinben és Velencében bemutatott filmekkel várja az érdeklődőket a 15. Mozinet Filmnapok vetítéssorozata, amelyet október 3. és 5. között rendeznek meg Budapesten, a Puskin moziban. Az alkotásokat januárig az ország számos más városában is láthatja majd a közönség.