Az először 1895-ben befejezett - később többször átírt - opera színpadi előadására, elsősorban a cselekmény szegénysége, valamint a partitúra újszerűsége miatt nem sok esély kínálkozott (a premier végül 1902-ben volt Párizsban). Londonban hajlandónak mutatkoztak egy koncertszerű bemutatóra, Debussy azonban hevesen tiltakozott: "Ha művemnek van bármi értéke, az éppen a zene és a dráma kapcsolata. Nyilvánvaló, hogy koncertszerű előadásban ez a kapcsolat eltűnik, és nem érhetné szemrehányás azt, aki netán semmitmondónak találná az opera 'beszédes' szüneteinek tömkelegét. Mi több: a mű egyszerűsége a színpadon jelentőségteljes lehet, koncertszerű interpretációban azonban orrom alá dörgölnék Wagner amerikai gazdagságát, és én ágrólszakadtnak tűnnék, aki nem képes megfizetni a kontrabasszus-tubákat..."
Hogy ez - olykor álomszerű tökéllyel - megvalósuljon, ahhoz persze kellett egy spiritus rector, ahhoz kellett Kocsis Zoltán. A zene küldetéséről ezt írta Debussy: "A zene ott kezdődik, ahol a szó már képtelen, már elégtelen az érzelmek, az indulatok és a vágyak kifejezésére. A zene arra hivatott, hogy a kimondhatatlant érzékeltesse; voltaképpen olyasféle benyomást kellene keltenie, akárha valami sötét háttérből lépne elő, hogy aztán néhány pillanatra ismét visszahúzódjon oda." A háttér és az előtér problémája ez - és kettőjük arányának pontos kikeverése talán a legnagyobb feladat a Debussy-opera karmestere számára. Nem pusztán zenei feladat, hanem dramaturgiai is, a dráma lefolyásáért a karmester a felelős ekkor. Kocsis az elképzelhető legmélyebb alázattal és tudással közeledett a remekműhöz, minden mozdulatán, tempóján, színkeverésén érezhető volt, hogy anyanyelvi szinten ismeri a francia mester művészetét, de nemcsak azt, hanem a korszakot is, melyben a dalmű létrejött. Ez még pusztán az elemzés szintje. Ezután jön az ihletettség, a zenedráma felzengetése. Kocsis olyan elhitető erővel vezényelte győzelemre csodálatos fegyelemmel és odaadással játszó zenekarát és a nagyszerű szólistákat, hogy a rendkívül bonyolult és nehéz partitúra minden pillanata kristálytiszta transzparenciával szólalt meg. Ugyanakkor nem ment veszendőbe a darab ködössége, misztikus homálya sem. Éppen ellenkezőleg, erős kontúrokat kapott, a színfoltok mögül előtűnt a rajz, hirdetve a művészi igazságot: csak hideg fejjel hozható létre valódi misztérium; legyen bármily szuggesztív, erős csontváz nélkül összeomlik és komikussá lesz minden látomás. A balladai homály attól lett olyan félelmetes, hogy fenyegetően áttetszően gomolygott a teremben.
(Művészetek Palotája, június 16.)