Kopaszodó lázadás - SMASHING PUMPKINS: OCEANIA

Egyéb

Most azonban itt van az Oceania, egy négyrészes ?szuperalbum? része, s feltehetően szintén nem fog sok vizet zavarni. Azért jó látni, hogy van egy zenekar, amely képes zeneileg (saját korát teljesen figyelmen kívül hagyva) hű lenni önmagához, még ha ezt nem is mindig élvezet hallgatni. Billy Corganék álomvilága mára már inkább fárasztó, mint izgalmas, de az Oceania mégsem rossz lemez.
Jól leírja a Smashing Pumpkins jelenlegi helyzetét és hangulatát is Corgan 2005-ben, az újjáalakulás előtt tett nyilatkozata: ?Vissza akarom kapni a bandámat, a számaimat és az álmaimat?.

A frontember három dolgot akart és igazából egyik sem sikerült hét évvel a fenti nyilatkozat után. Ez nem az a Smashing Pumpkins, amit mindenki ismert, ezek nem azok a számok, amik olyan újszerűek és jók lennének, mint a 90-es évek közepén és feltehető: Corgan álmaiban nem az együttes jelenlegi állapotát láthatta. Bár, ha az ?álom? szót zenei értelemben vesszük, akkor Billy Corgan egyértelműen újraéli azokat. Ha gonoszabb akarnék lenni, akkor lehet, hogy inkább azt mondanám rá, hogy ?alvajáró?, hiszen 2012-ben gyakorlatilag ugyanazt a kicsit progresszív beütésű alternatív rockot játszani, egy négyrészes konceptalbum keretein belül, akárhogy is nézzük, kicsit kínos. Ennek ellenére mégsem lehet haragudni a Smashing Pumpkinsra, hiszen akinek régebben tetszett a zenekar, annak pont ezzel a kissé álmodozó, a világ trendjeit és realitásait figyelmen kívül hagyó hozzáállással tetszett. Feltehetően új rajongókat nem szerez az együttes az új albummal, de a régiek közül sokan együtt révedeznek majd Corganékkel. E lemezben semmi mai nincs, de mégsem mondhatnánk rá, hogy 90-es évekbeli sallangokat köhögne vissza. Billy Corgan sokakat elriasztó nazális, nyávogásszerű énekhangja néhol kicsit progresszív, néhol inkább hard rock-hatásokat mutató gitártémákkal és bugyborékoló szintetizátor-hangokkal párosul. Ez utóbbi elem egyébként talán a legfrissebb és legizgalmasabb jegye az Oceaniának.

Sajnos Billy Corgan álmodozó hozzáállása ritkán párosul frappáns megoldásokkal. A legtöbb szám mind szövegében, mind zenéjében széteső és céltalan, mint ahogyan a frontembernek az albumokkal kapcsolatosan megfogalmazott véleménye is az. Corgan szerint a klasszikus album-formátum szükségtelenné vált, ennek ellenére úgy gondolja, hogy bizonyos számoknak együtt kell megjelenniük. Ezt az ellentmondást tovább bonyolítja, hogy az Oceaniát egy négyrészes, 44 számos mamut-album, a Teargarden By Kaleidyscope című ?magnum opus? keretein belül jelentették meg.

Ezt a logikát legalább olyan nehéz követni, mint az album nyitószámának (Quasar) kezdő sorait: "God right on! Krishna right on! Mark right on! ? Let's ride on!", ami ráadásul valami olyan pszichedelikus, alternatív, world music-szerű rockkal párosul, ami a legtöbb ember arcára csak egy értetlen, furcsa grimaszt képes varázsolni. Némely szám, mint a The Celestials, vagy a Pale Horse azért felvonultat néhány jobban eltalált, a régi idők Smashing-jének színvonalát idéző riffet és dallamot is, de az album egészéhez képest ez kevés. Bíztató részei ellenére az Oceania olyan frontembert mutat, aki már nem csak feje tetején, hanem szívében és kreativitásában is erős "kopaszodásnak" indult.