Koreai fotósok mutatják meg a csendet a Mai Manóban
A koreai kultúra egyik legfinomabb, mégis mindennapokat meghatározó alapelve, a nunchi kerül a középpontba a Mai Manó Ház új kiállításán. A Nunchi – A csend hatalma augusztus 30. és október 5. között kortárs koreai fotográfusok képein keresztül mutatja meg, hogyan válhat a csend és a figyelem a megértés, a közösség és a természethez való kapcsolódás kulcsává.
A koreai kultúrában létezik egy nehezen lefordítható, mégis mindennapokat átszövő fogalom: a nunchi. Ez az érzékeny ráhangolódás másokra, amely lehetővé teszi, hogy kimondott szavak nélkül is megértsük a körülöttünk lévők gondolatait, érzéseit, szándékait. A nunchi a társas harmónia alapja, az empátia és figyelem gyakorlata, amely a közösség javát helyezi előtérbe az egyén érdekeivel szemben, és amely a csendből és a finom jelzésekből épít hidakat ember és ember között.
Ezt a különleges szemléletet hozza közelebb a közönséghez a Nunchi – A csend hatalma című kiállítás, amely a Mai Manó Házban augusztus 30. és október 5. között látható. A tárlat az egymásra figyelés és a kölcsönös párbeszéd jegyében született, hiszen a különböző időben és térben alkotó fotográfusokat a közös gondolkodás és a dialógus iránti igény kapcsolja össze. Az eltérő látásmódok találkozása fokozatosan egy újfajta vizuális egységet hoz létre, amelyben az egyéni meglátások egy közös térben és időben válnak láthatóvá.
Művészek
A kiállításon Park Byung-moon és Jang Jong-woon fotográfiái az emberi létezés mélyebb rétegeire irányítják a figyelmet, és olyan társadalmi struktúrákat, helyzeteket mutatnak meg, amelyek egyszerre szólnak a lokális kultúrákról és az egyetemes emberi sorsokról. Képeikben a keleti társadalmak mikroklímája rajzolódik ki szociográfusi pontossággal, miközben a globalizáció folyamata is megjelenik, ahol a metropolisz – szépség és szörnyeteg kettős alakban – új jelentésekkel gazdagodik. A művek a közelmúlt történéseitől a közeljövő víziói felé vezetnek, feltérképezve az ismerős és ismeretlen határterületeket Észak- és Dél-Korea között, megmutatva azok alakjait, akik e terek hősei vagy kiszolgáltatott tanúi.
A másik irányt Kim Mi-kyoung, Moon Sang-wook és Han Hee-joon munkái képviselik, amelyek vizuális vallomások bolygónkról és a természet örök arányairól. Képeik a föld, a víz, a levegő és a tér mértékét idézik meg, miközben azt kérdezik: vajon képesek vagyunk-e felismerni, hogy mi magunk is a természet szerves részei vagyunk, egy hegy, egy tó, egy tenger vagy egy fa testvérei? A fotók az érintetlenség dicséretét hordozzák, ugyanakkor a változás állandóságát hirdetik, amikor a felhők gomolygása, a vizek fodrozódása, a föld nyomai vagy a hegyek emelkedése tárul elénk.
A kiállításhoz egy háromnyelvű, magyar–angol–koreai katalógus is készült, melyet szeptember 2-án a kiállító művészek egyike, Sang-wook Moon, és a kiállítás kurátora, Molnár Zoltán mutat be egy Artist Talk keretében.