Mert az természetesen korán kiderül, hogy a nemzetközi leány-kereskedelem ellen rendezett nemzetközi konferencia csupán ürügy a szerzőnek, bár elismerem, a legjobbak közül való. Az ártatlanul meghurcolt hölgyek sorsa fölött lehet sajnálkozni, vagy ellenkezőleg, el lehet ítélni őket, mint az emberiség, de legalábbis a férfiember végromlásba döntőit, az eseményeket tágabb kontextusba ágyazni kívánók számára pedig nyílik mód arra is, hogy a kort, a társadalmat, a külső körülményeket hibáztassák. És lám, máris összeállt a kongresszus teljes programja: tucatnyi albizottság, napirend, titkár, főtitkár és a sarkában lihegő, lelketlen-gondolattalan szavazógépek. Utóbbiaknak egyéni vonásaik nincsenek. Kinek jutna idő holmi különcködésre a hidegtálak felzabálása és a napirendi pontok megszavazása között? A siserehad bonthatatlan egységként áramlik a színpad egyik sarkából a másikba, de nagyragadozókat megszégyenítő stratégiával kerítik be, majd vetik rá magukat a zsákmányt helyettesítő ételekre is.
Hasonlóképp cselekszenek a nekik feltálalt életekkel is. Azok egyébként éppen attól tűnnek mélyen tragikusnak - Ödön von Horváth más, későbbi darabjaiból jól ismerjük ezeknek az alakoknak a továbbgondolt változatait -, hogy teljességgel hiányzik belőlük a tragédia. A leány-kereskedelem áldozatául esett hölgy prototípusaként felléptetett Kisasszony (Tenki Réka e.h.) papírról olvassa fel (!) a megrázó sorokat sanyarú gyerekkoráról és felnőttkori botlásairól. A küldöttek körbeállják, ám érdeklődésük középpontjában természetesen korántsem ő, hanem a torkukon lecsúszni készülő finom falatok állnak.
Gera Marina az Elegáns küldött, Bán János az Iskolaügyi tanácsos, Máté Gábor a Főtitkár, Dankó István a Pincér, Titkár, Katona és Bezerédi Zoltán a százados szerepében. |
A szokatlan eseményekhez persze mi is hozzászokunk. Például, amikor a leghétköznapibbnak induló beszélgetések hirtelen kisiklanak, hogy aztán meglepő irányokba mutassanak. A rövid, katonásan egyszerű mondatok rendre visszatérnek, ám újabb szövegkörnyezetben való feltűnésük idézőjelek közé helyezi őket. Gyorsan megtanuljuk, hogy a tréfát komolyan kell venni, a máskor komolyan vett fontoskodáson viszont már elmosolyodni sincs kedvünk. Ebben a világban sorsok függnek attól, hogy valaki szimpla vagy duplakávét kér, a Jóistenke neve új jelentésekkel gazdagodik, s a kivégzés után eszme válhat valakiből.
A Katona színészei jól beszélik ezt a nyelvet. Ónodi Eszter mindentudó, meggyötört kurvája, Hajduk Károly idealista, tisztaságot prédikáló Schminkéje, Kocsis Gergely flegma Alfredja, aki ha pénzt szimatol, automatikusan nagylelkűvé válik, Máté Gábor gondolattalan, saját fontosságába szerelmes Főtitkára kiemelkednek a csapatból, de a hamisítatlan szürreál megteremtéséhez hozzájárul Szacsvay László, Rezes Judit, Vajdai Vilmos, Bezerédi Zoltán, Tóth Anita és Dankó István e.h. is. Azt meg, hogy a tükör ferde, vagy a mi ábrázatunkkal van-e baj, az előadás után aligha fogja firtatni bárki.