Szputnyik Hajózási Társaság: Antigoné |
Szinte minden előadás alaphelyzete érzékletesen demokratikus (a drámafoglalkozások tulajdonképpen értelemszerűen azok): az alkotók világosan elmondják az együttműködés szabályait, amely mindig felkínálja a hagyományos nézői attitűdöt is, ugyanakkor adott esetben megengedi a játékban való részvételt, néhány szabály betartásával. Ebben olyannyira partnerként vesznek részt az alkotók, amennyire egy klasszikus színházi helyzetben jellemzően nem szokás. Az osztályterem biztonságot ad a kamaszoknak, a színészektől meglehet, plusz feladatot kíván, ugyanakkor a tapasztalatok szerint az említett biztonságon túl a fizikai közelség megteremti azt az alaphelyzetet, amikor a diákok a kölcsönösségre ráismerve együttműködőbben járulnak hozzá az előadáshoz, mint egy frontális helyzetben.
Kerekasztal: Csontketrec |
A Szemle programjában szerepeltek, és a rendezvényen végig jelen is voltak a két legrégebbi drámacsoport, a Kerekasztal és a Káva tagjai, akikhez ugyanúgy ellátogatnak konzultációra a műfajban kezdőnek számító, színházban persze gyakorló szakemberek, mint a Kolibri társulatához is. A Kerekasztal drámafoglalkozásának témája a szabadság. Ők az érzékletes című előadásukat, a Csontketrecet mutatták be. A színészek a drámafoglalkozásban nagy gyakorlattal alakítják ki észrevétlenül azt a kommunikációs teret, amelyben a jelenetek megtekintése után együtt lehet dolgozni. Ahogy szinte bármelyik előadásuk, ez is megmutatja a kamaszoknak, hogyan kell színházat nézni ? egyáltalán hogyan kell bármit nézni ?, kérdéseket feltéve. Csodálatos, ahogy e drámapedagógusok a kamaszok figyelmét eszköztelenül, ?csak? a feladatból és magukból képesek pillanatok alatt megszerezni, mindig az alkalomhoz szükséges intenzitással. És tanulságos, hogy soha nem használják ?feleslegesen? mások figyelmét. Az előadásaik arra is rávezetik a kamaszokat, hogy a nem defenzív élethez állandóan kérdéseket kell feltenni, ugyanakkor a fontos kérdésekre nincsenek kész válaszok, azokra mindenkinek magának kell rájönnie. A Káva társulata pedig ismertette az Emlékezés drámaprojektet, ami a társadalmi aktivitásra és felelősségvállalásra mutat rá.
Juhász Kata: A rossz tanuló felel |
Juhász Kata Karinthy Frigyes novelláitól ihletett mozgáselőadást mutatott be a Szemle egyik iskolai helyszínén, egy tanteremben. Ezt követően elmesélték a többségben szakmai közönségnek, hogyan szoktak drámafoglalkozást tartani. Szóba kerültek Juhász Kata franciaországi tapasztalatai is (ahol Frenák Pál társulatának tagjaként dolgozott), amelyek szerint az állam a drámapedagógiát kiemelt társadalomformáló lehetőségként tartja számon, ezért markánsan támogatja is.