A projekt során Ománban egy IX. századi arab daut alkottak újjá: a 18 méter hosszú, Maszkat ékköve nevű hajót középkori módszerekkel és technikai megoldásokkal közel egy éven át építették. A tökéletesen illeszkedő gerendákat mésszel kevert kecskezsírral kenték be, míg a négyzetes vitorlák pálmalevelekből készültek.
Az ékkő 18 fős legénységével február 16-án futott ki Ománból, és a résztvevők az utazás során a korabeli navigációs technikákkal, illetve a csillagok és a nap segítségével tájékozódnak. Emellett az ég és tenger színének megfigyelése, valamint a madarak és a megfelelő szélirányok követése is segíti őket. Vannak persze modern eszközök is a hajón, ám azokat csak a középkori technikák ellenőrzésére, illetve koordinálására használják.
A hajó utazását az érdeklődők az interneten is követhetik: a napi kalandokat a honlap mellett egy twitteren is bemutatják, míg a hajó aktuális helyzete egy interaktív térképen látható. A hajó mostanra 1550 kilométert tett meg, és a tervek szerint Szingapúrba júliusban érkezhet majd meg.
Maszkat egyébként az egyik legidősebb település a Közel-Keleten, és az első európai Vasco da Gama volt a városban, aki Indiába tartó útja során kötött ki ott.
Korábban több hasonló hajó útját bemutattuk: az Argo másolata a Peloponnészoszi-félsziget északi partvonala mentén tartott Velencébe, Dublinba pedig egy XI. századi viking hajómásolattal jutottak el. A leghíresebb út Thor Heyerdahl nevéhez fűződik, akinek 2006-ban unokája is tengerre szállt.