Végre kiderül, ki volt a titokzatos MS mester

Képző

A Szépművészeti Múzeum új kiállítása a magyarországi középkori művészet egyik legjelentősebb, de személyét illetően titokzatos alkotóját, az MS mesterként ismert művészt és korát mutatja be.

„A kiállítás előkészítése egy történészekből, művészettörténészekből és restaurátorokból álló kutatócsoport munkájával kezdődött meg, az ő kutatási eredményeik alapozták meg a ma nyíló kiállítás legfontosabb mondanivalóját” – hangsúlyozta Vigh Annamária, a múzeum főigazgató-helyettese.

A szerdától július 20-ig látogatható kiállítás Jagelló-kori történeti részének kurátora Buzás Gergely régész, a Magyar Nemzeti Múzeum Mátyás Király Múzeumának igazgatója volt, a mesterrel foglalkozó rész kurátora pedig Endrődi Gábor, Pattantyús Manga és Sarkadi Nagy Emese művészettörténészek – fűzte hozzá.

Vigh Annamária kiemelte: különös jelentőséget ad a kiállításnak, hogy ilyen teljességében még soha egyetlen tárlaton sem volt látható MS mester monumentális remekműve, a selmecbányai Szent Katalin-templom egykori főoltáráról származó hét táblakép, amelynek installációja is egyedi látványt nyújt.

A kiállítás a magyarországi középkori művészet egyik legjelentősebb, de személyét illetően titokzatos alkotóját, az MS mesterként ismert művészt és korát mutatja be.

A tárlaton láthatók a mester eddig ismert és újonnan beazonosított alkotásai, valamint átfogó képet kaphatnak a látogatók a művész alkotói környezetéről, a stílusát meghatározó művészeti régiókról, valamint a 15–16. század fordulójának magyar történelméről is.

A bemutató egyúttal új javaslatot tesz a magyar művészettörténet egyik legizgalmasabb rejtélyének feloldására is, hogy ki rejtőzhet az MS monogram mögött.

A téma legutóbbi áttekintésére és a hozzá kapcsolódó kiállításra legutóbb 1997-ben került sor a Magyar Nemzeti Galériában, amikor a mester legismertebb alkotását, a Mária látogatása Erzsébetnél (Vizitáció) című oltártábláját restaurálták. A mostani kiállítás újraértékeli az alkotó szerepét nemcsak a magyarországi művészetben, de az európai festészet és grafika kontextusában is.

A kiállítást megelőző kutatás fő célja a középkori mestert körülvevő művészeti miliő meghatározása volt. A kutatók megvizsgálták MS mester legismertebb alkotásait, a selmecbányai táblaképeket és a mesterrel kapcsolatba hozható más műveket, valamint megpróbálták rekonstruálni az oltárképek hátterét.

A kutatás segítségével egy sor új festményt és rajzot sikerült azonosítani a művész vagy műhelye alkotásaként, amelyek révén mintegy háromszorosára nőtt az MS mesterrel kapcsolatba hozott művek száma. Ezen alkotások segítségével nyomon lehet követni a művész tevékenységének helyszíneit: a 15. század utolsó éveiben valószínűleg Nürnbergben tartózkodott, majd Bécsben telepedett le, ahol sikeres karriert futott be.

A monografikus tárlat középpontjában a művész legismertebb alkotása, a selmecbányai Szent Katalin-templom egykori főoltára (1506) áll. A monumentális remekműből fennmaradt hét táblaképet most először sikerült összegyűjteni.

A tárlat első szekciója a Jagelló-kor bemutatásával kezdődik, itt a műtárgyak mellett makettek, térképek segítik a korszak megismerését. A következő rész a selmecbányai főoltárt mutatja be, amely impozáns látványt nyújthatott eredeti helyén. Ezt azonban ma már csak elképzelni lehet, hiszen az oltárt alkotó, részben megcsonkított nyolc táblakép – amelyekből ma csak hetet ismernek a kutatók –, a 20. század első éveiben különböző helyszínekről került elő: a Vizitáció például a tópataki plébánia padlásáról, a Jézus születése a hontszentantali templomból, a négy passiójelenet pedig a szentantali kastély urának, Philipp von Coburg hercegnek a tulajdonából.

Benedetto da Maiano szobrász Mátyás király és Beatrix királyné domborműve (1476 előtt) az MS mester és kora című időszaki kiállításon a Szépművészeti Múzeumban 2025. április 8-án. A tárlaton a mester eddig ismert és újonnan beazonosított alkotásait július
Benedetto da Maiano szobrász Mátyás király és Beatrix királyné domborműve (1476 előtt) az MS mester és kora című időszaki kiállításon a Szépművészeti Múzeumban 2025. április 8-án. Fotó: MTI/Purger Tamás

MS mester újonnan azonosított műveit a rajzokat bemutató teremben lehet látni. Az oltáron kívül eddig egyetlen alkotás volt ismert, amelyen MS mester elhelyezte a monogramját, egy zenélő szerelmespárt ábrázoló, a párizsi Louvre-ban őrzött rajz. Ez a mű nagy segítséget nyújt a kutatáshoz, mert a festményekkel ellentétben itt a műhelytársak közreműködésétől mentesen lehet találkozni a művész keze nyomával. A kurátorok további hat rajzot azonosítottak MS mester alkotásaként, amelyek többsége a pályakezdő művész Nürnbergben készített gyakorlólapja lehetett. A kiállításrész nagy hangsúlyt fektet a művész és Albrecht Dürer kapcsolatára is.

Külön szekció foglalkozik továbbá a bécsi Szent István-székesegyház valószínűleg szintén MS mester által festett, három szentet ábrázoló falképegyüttesével, valamint egy további rész Alexius Funck és Margarethe Stainer 1520-as években készült bécsújhelyi epitáfiumával, és az ausztriai művészetben akkor fellépő új tendenciákkal is. A kiállítás kurátorai ebben a részben tesznek javaslatot az MS monogram mögött rejtőző művész azonosítására egy Bécsben működött festő, Michel Schröter személyében.

A tárlat záró szekciója a művész Magyarországon őrzött alkotásain végzett modern, készítéstechnikai és anyaghasználati kutatásokat mutatja be.

A csaknem száz különböző alkotást és dokumentumot felvonultató kiállítást az esztergomi Keresztény Múzeummal, valamint több mint 20 kölcsönző intézmény közreműködésével rendezte meg a Szépművészeti Múzeum a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében.

A tárlatot Závogyán Magdolna, a Kulturális és Innovációs Minisztérium kultúráért felelős államtitkára nyitotta meg. Az MS mester és kora című kiállítás közös tudás és szenvedély metszetében született – mondta az államtitkár a Szépművészeti Múzeum időszaki tárlatának megnyitóján.

A kiállítás ismételt bizonyosság arra nézve, hogy a múzeum világa nem mozdulatlan, merev, épp ellenkezőleg: alkotóenergiák feszítik szét a falakat, felfedezések, felismerések tartanak lázas izgalomban szakembert és laikust – fogalmazott.

Az államtitkár megköszönte a kurátorok és a kiállítás rendezésében résztvevő szakmai csoportok munkáját, akiknek nemzetépítő tevékenységét immár a magyar kulturális örökség elválaszthatatlan részévének nevezte.