Online közösségi tanulási és motivációs rendszer játékos alapon.

A Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ vezetésével, az NMI Művelődési Intézet és az Országos Széchenyi Könyvtár partnerségével megvalósuló Cselekvő közösségek – aktív közösségi szerepvállalás (EFOP-1.3.1-15-2016-00001) projekt keretében, az NMI Művelődési Intézet gondozásában jött létre a gamification alapú, online közösségi tanulási és motivációs rendszer.

Kiemelt jelentőségű feladatként gamification – más néven játékosítás – alapú közösségi tanulási és motivációs rendszer létrehozását vállalta a projekt. A gamification által egy közösségfejlesztési folyamatokat támogató élményalapú tanulási módszer, és annak eszközrendszere jelent meg markánsan a projektben. A játékban Cselekvőváros polgárai együtt alakítanak ki a településen egy új kulturális színteret, amelyben a könyvtár, a muzeális intézményi funkció és a közösségi tér együttesen nyer kiemelt rendeltetést. A játékosok szórakoztató feladatokon keresztül ismerhetik meg az értékközpontú, élményalapú közösségépítő lehetőségeket, miközben a közösségfejlesztésre és közösségi kezdeményezések elindítására vonatkozó konkrét ismereteket is elsajátíthatnak.

A játék kidolgozásánál fontos szempont volt annak modellezése, ahogy a felhasználók egy közösség aktív és hasznos tagjaivá válnak. Az online közösségi játék a közösségi művelődési, a múzeumi és könyvtári intézményrendszer szerepének, lehetőségeinek bemutatásával közvetlenül hasznosítható információkat biztosít az aktív közösségi szerepvállaláshoz. Cselekvőváros közösségfejlesztésének legfőbb célcsoportját a 16-65 éves korosztály jelenti, fontos szerepet biztosítva a generációk közötti párbeszédnek is.

A játék a www.kozossegijatek.hu oldalon érhető el.

Az online platformra épülő digitális tartalmak mellett a játékosítás részeként szakmai és lakossági rendezvényeken egyaránt jól használható, a közösségi cselekvésre érzékenyítő interaktív játékkártya és táblás társasjátékok is készültek a projekt keretén belül. Az óriás Tangram (logikai kirakó játék) a közösségfejlesztő szakmába ad bepillantást, és egyben a szakma érzékenyítését szolgálja. A klasszikus „Ki nevet a végén” típusú játék adaptációja a nagyközönség számára készített óriástársas, amely játékos formában jeleníti meg a közösségfejlesztési ismereteket. A Fekete Péter mintájára készült Cselekvő Péter kártyajáték a három kulturális szakterület intézményeinek a kulturális közösségfejlesztésben betöltött szerepét mutatja be.