Az ICONUU című közösségi installáció egy új, online kommunikációs felület, illetve közösségi hálózat, melynek kialakításában Európa vezető médiaintézetei működtek közre. A felhasználók a grafikusok által tervezett ikonok segítségével szavak nélkül, komplex vizuális, grafikai eszközökkel érintkezhetnek egymással a világ minden részéről.

 

Budapest, Prága, Szöul, Karlsruhe, Barcelona, Reykjavík és a kínai Vuhan csatlakozott eddig a projekthez, folyamatosan zajlik azonban újabb partnerek bevonása, többek között Los Angelest és egy dél-amerikai várost is szeretnének megnyerni ? mondta el a projektben Magyarországot képviselő Gyarmati Zsolt. Őt társaihoz hasonlóan arra kérték fel, hogy a saját, személyes valóságukból táplálkozva 50 piktogramot alkossanak meg, melyeket aztán a felhasználók szabadon variálhatnak, egymás mellé rendezhetnek. Az installáció érdekessége, hogy a résztvevő nemzetek minden piktogramot felhasználhatnak, de azok országonként különböző színekben jelennek meg. Így a projekt egyúttal arra is keresi a választ, hogy a nemzetek képviselői mely másik nemzet jelképrendszeréből válogatnak szívesen. ?Több piktogramom igen népszerű, szívesen használják őket? ? mondta Gyarmati Zsolt, hiszen bár a projekt Magyarországon április 25-től érhető el, mások már kipróbálhatták a magyar jelképrendszer darabjait. A művész azt is elárulta, a kínai fegyver ikon nagyon népszerű, sokan használják. Ő maga is gondolt egy hasonlóra, végül azonban túl kommersznek ítélte meg azt.

 

Gyarmati Zsolt nem először foglalkozik piktogramokkal, 2009-ben részt vett az összművészeti Piktograma Fesztiválon, mely akár a mostani előzményének is nevezhető. Mára egyébként a reklámvilág is felfedezte a piktogramokban rejlő lehetőségeket, a könnyű azonosíthatóság miatt pedig az installációban sem járul a projekthez hosszú magyarázat, a piktogramok nincsenek elnevezve, azok magukért beszélnek. ?Minél egyszerűbb, közérthetőbb valami, annál kézzelfoghatóbb és használhatóbb.?

 

Kollektív és fizikailag egymástól távoli, időben viszont szinkronizált lokációk közötti kapcsolatot teremt meg az installáció. Az installációval tehát bárki kapcsolatba léphet a távollévő, de aktív résztvevőkkel, mindenhol ugyanazzal a narrált képi világgal találkozhatunk az egyes helyszíneken kirakott képernyőkön.

 

Peternák Miklós művészettörténész a megnyitón elárulta: a prágai származású, a Karlsruhei Művészeti Egyetemen tanító Michael Genitzki kezdeményezésre indult el a projekt, melyet egy kétéves uniós pályázati munka előzött meg. Abban több olyan szereplő is részt vett, akik az ikonokkal, az univerzális nyelvvel foglalkoztak. ?Remélhetőleg a mostani, több hónapig látható installációnak is lesz folytatása? ? jegyezte meg.

 

?A 90-es években hatalmas vágy uralkodott el a széles sávú internet iránt, mellyel megnyílt a lehetőség a távoli városokat összekötő művészeti projektek előtt is. A számítógépeket azóta telefonokra cseréltük, amelyek a zsebünkben is elférnek? ? mesélt a művészettörténész a technikai hátteréről. A projekt közben a globalizációhoz, az univerzális nyelvhez is kapcsolódik. Egy közös nyelv lingvisztikai részét már a 18. századtól megpróbálták megteremteni, azonban a mindenki számára fellelhető nyelv megteremtése, mint az esperantoé, nem vezettek sikerre. ?De ha nem csak lingvisztikai kategóriákban gondolkodunk, hanem ikonokban ? olyan képvilágban élünk, amikor a monitorunkon számos ikonnal találkozunk, amelyeket vagy azonnal felismerjük, vagy megtanuljuk őket ?, felépíthetünk egy másfajta, univerzálisan ismert rendszert.?

 

Az ICONUU szójáték egyszerre próbálja az ikonikus és közösségi attitűdöt egy mozaikszóba rejteni ? mondta a művészettörténész. Hozzátette: az ikonok sajátos vizualitással rendelkeznek, mára a logók külön nyelve is ismert. Ezek rendkívül sok variációra adnak lehetőséget, sajátos vizualitásuk egy univerzális rendszer felépítéséhez vezethet. Ez a nyelv a hieroglifákig vezethető vissza, a ?szent vésetet, a titkos tudást? rejtő kódokat évszázadokon keresztül szerették volna megfejteni. Ennek adott a barokk kor hatalmas lökést, és ez vezetett minket a mai ikonológiához.

 

?A Ludwig Múzeumban kiállított ikonok sora narrált mivolta miatt plusz jelentéstartalommal bír, nem szimpla, lineáris közlésben kell tehát gondolkodnunk. A 90-es évek elején, Németországban kezdték rendszerezni a piktográfiákat, osztályozták, rendszerezték őket. Egy hatalmas almanach jött létre, melynek végtelen evolúciója ölt testet a kiállításban? ? tette hozzá Gyarmati Zsolt.

 
Az installáció 2015. június 30-ig próbálható ki a múzeum előterében.

Az ICONUU új kiállítási formát a PIPES fejlesztette. A PIPES négy Európai kulturális egyesület, a ZKM | Karlsruhe, a CIANT (Prága), a HANGAR (Barcelona) és a BRANZ (Prága) együttműködésében létrejött projekt.