A közösségi régészet váratlan elragadtatást vált ki

Kultpol

Minden évben többezer régészetileg értékes tárgyat találnak sétáló, kiránduló, kertészkedő laikusok Angliában. A közösségi régészet egy önkéntes program keretében gyűjti és katalogizálja a véletlenül felbukkanó régészeti leleteket, amelyeket a múlt megismerésének fontos forrásaként igyekszik bemutatni az új közösségi régészeti weboldal, a PAStexplorers.org.uk.

 

Miről szól a közösségi régészet?

A közösségi régészet lényege, hogy helyi ügyeikért, lakóhelyük kulturális örökségéért felelősséget érző önkéntes laikusok munkájával hozzon létre rendszerezett, professzionális tudásbázist. Az első közösségi régészeti kezdeményezést 1997-ben brit önkéntesek hozták létre, hogy Anglia régészeti lelőhelyeinek azonosítását és feltárását szabadidejükben, önkéntes munkában, önállóan és szakszerűen végezhessék.

A hordozható antikvitás támogatási keretből (PAS) finanszírozott projektjük a legjelentősebb közösségi régészeti kezdeményezéssé nőtt Nagy-Britanniában.

A közösségi régészet új weboldalán a régészet iránt érdeklődők brit önkéntesek által végzett régészeti ásatásokat követhetnek nyomon, a múlt feltárásának személyes titkait ismerhetik meg, s játékosan fedezhetik fel lakóhelyük történelmét.

A kezdeményezés lényegét érinti, hogy a weboldaluk kialakítását is közösségi tervezés keretében végezték, amikor is régészek dolgoztak együtt diákokkal és tanáraikkal. A grafikus elemek kiválasztását teljesen a gyerekekre bízták, míg a tanárok a régészekkel közösen állították elő az oktatásban is hasznosuló szakszerű ismereteket közvetítő tartalmat.


Az önkéntes munka a tanórán is hasznosul

David Lammy brit kulturális miniszter szerint a közösségi régészet számos izgalmas iskolai projekt kiindulópontjává válhat, amelyben a tanárok az iskolán kívüli történelemtanulásra, a lakóhelyi közösségek bevonásával a helyi történelem felfedezésére ösztönözhetik a tanulókat.

Az iskolai hasznosulást ösztönzi, hogy a PAStexplorers.org.uk weboldalon megtalálhatók a tanároknak szóló óravázlatok és egy könnyen kereshető régészeti adatbázis is, az eddig előkerült leletek leírásával, fényképével.

Andy Bowles, a Leeds Metropolitan University tanára szerint a nemzeti alaptanterv minden szintjéhez jól kapcsolódik a közösségi régészeti kezdeményezés, amely nem csupán lelkesedést vált ki a diákokból, hanem teljes függetlenséget és személyreszabottságot is biztosít az oktatásban.