A londoni Tate Modern múzeumban csütörtökön megnyílt Gauguin: Maker of Myth (Gauguin: a mítoszteremtő) című kiállítás szervezői arra törekedtek, hogy "friss és impozáns" összképet adjanak a modern művészet mesteréről. Igyekeztek a képei nyomán kirajzolódó "történetmesélőként" megközelíteni, és rávilágítani, mennyire központi helyet foglaltak el művészetében a mítoszok és mesék.
A tárlat első terme az önarcképeket vonultatja fel, amelyeken keresztül a látogatók betekintést nyernek abba, hogyan építette fel a közönségnek szánt személyiségét. A portrékon a bohém művésztől a kalózon át a halállal foglalkozó rokkantig számos arcát mutatja. A Le Christ dans le jardin des oliviers (Krisztus az olajligetben) című festményen elárult, halálra váró, vörös hajú Jézusként ábrázolja magát.
Gauguin világos párhuzamot vont Krisztus és saját szenvedései között, amikor úgy érezte, hogy a párizsi művészeti élet semmibe vette, követői elárulták, ráadásul anyagilag is szűkölködött. A kiállítás a tahiti képeit is felvonultatja, amelyek szintén "mesélőként" idézik fel, bár a festményeken megjelenő történetek nem mind pontosak. A szigetet meghódító kereszténység előtti mítoszok rekonstruálásakor ugyanis képzelete szabadon szárnyalt. "Gauguin művészetében az ősi mítoszok a tahiti hétköznapok részeivé váltak" - mutatott rá a múzeum kiállítási kalauza.
A Tate Modern galériája két termet szentel a festővel és korával foglalkozó archív anyagoknak, amelyek között levelek, újságcikkek és könyvek is szerepelnek. A londoni Gauguin-kiállítás január 16-ig látogatható, majd februárban a washingtoni National Gallery of Art termeibe költözik.