Különleges zongoraverseny

Egyéb

A nyár utolsó napjaihoz közeledve nemcsak az iskolák, de a kulturális intézmények is újra megnyitják kapuikat, akárcsak a Magyar Művészeti Akadémia. Az évadnyitó koncerten Dubrovay László Kossuth-díjas zeneszerző alkotásai csendülnek fel, melyek közül kettőt Balázs János Liszt- és Prima-díjas zongoraművész szólaltat meg. A művész az évadnyitó koncertről mesélt.

Dubrovay László szerzeményei mellett Kodály Zoltán alkotásai is elhangoznak augusztus 31-én a Pesti Vigadóban. A koncert különlegessége, hogy ez lesz az első elektronikus zongoraverseny élő előadása, melyre 35 évet kellett várni. Dubrovay László a ’70-es évek elején a Hamburgische Staatsoper korrepetitoraként dolgozott, majd Karlheinz Stockhausennél folytatta tanulmányait mint DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst)-ösztöndíjas. Ebben az időben ismerkedett meg az elektronikus stúdiók új zenei lehetőségeivel, a legújabb hangkutatási eredményekkel, a különböző komponálási technikákkal és az elektronikus zenével Hans-Ulrich Humpert vezetésével. Dubrovay László a Kölnben szerzett ismeretei segítségével teljesen egyedi stílust teremtett. A ’70-es évek Magyarországán addig elképzelhetetlen volt, hogy bárki az elektronikus zenét a hangverseny keretei közé emelje.

A Magyar Művészeti Akadémia évadnyitó koncertjén a zeneszerző két zongoraversenye is felcsendül, melyet Balázs János zongoraművész kelt életre, aki maga is Dubrovay László tanítványa volt. A műveket a Budafoki Dohnányi Zenekar kíséri Hollerung Gábor vezényletével. „Rendkívül izgalmas programra számíthatnak az érdeklődők. Az elektronikus zongoraversenyt úgy kell elképzelni, hogy a szimfonikus zenekar és a zongora együtt szólal meg, de a zongorának tulajdonképpen csupán az áttranszponált, átmodulált hangszínét hallja a közönség. Ezeket az effekteket maga a zeneszerző, Dubrovay László fogja előállítani a színpadon egy analóg szintetizátorral. Ezt a szintetizátort azonban nem úgy kell elképzelni, mint a ma ismerteket. Ez egy tekerős szerkezet, zongorabillentyűk nélkül, amely a hangversenyzongorából transzformálja át a zongoraszólamokat, és egy hangerősítő révén közvetíti azt a közönség felé. Ők tehát nem az ismert zongora dallamait hallják, hanem a felhangokat, az interferenciákat” – magyarázta nekünk Balázs János. Ez a fajta technikai segítség, az interferálás még jobban felerősíti az érzelmeket a zongoraversenyekben, melynek köszönhetően sokkal kifejezőbbé válik egy-egy alkotás.

Az elektronikus zongoraverseny a lét kérdéseit feszegeti: az első tétel a paradicsomot, a második a purgatóriumot és a poklot, a harmadik tétel pedig a földet, az embert jeleníti meg. „Ezeket a témákat nagyon nehéz megfogalmazni, rendkívül érzelemdús, dallamos zongoraversenyek csendülnek majd fel, ugyanakkor olyan különleges hangzást, olyan elemeket hallhat a közönség, amelyet máshol soha, hiszen ez a világ első és egyetlen elektronikus zongoraműve” – mondta el Balázs János a Kultúra.hu-nak. A szerző összes zongoraversenyét korábban CD-re rögzítették, hogy a későbbi generáció számára is elérhetőek legyenek – a zongoraművész például másfél évvel ezelőtt a tanár úr összes zongorafelvételét lemezre vette. „Ezt azért tartom kiemelten fontosnak, mert a jövő generációjának szüksége van olyan felvételekre, melyeket a szerző instruált, ő mondta meg a tempókat és azt is, mit kíván hallani. Ez hatalmas segítség a jövő zenészeinek.”

A zongoraversenyek különböző időben születettek, a harmadik 2010-ben, míg az első kettő már a ’80-as években elkészült, ám akkor nem voltak meg a kellő technikai eszközök, így élőben nem tudták előadni ezeket a szerzeményeket. Most azonban Balázs János közreműködésével végre hallhatja e különleges műveket a közönség élőben is. A Liszt Ferenc-díjas zongoraművész az évadnyitó koncerten kívül számos helyen fellép. Hallható lesz többek között szeptember 7-én a Zsidó Kulturális Fesztiválon, október 24-én pedig a Művészetek Palotájában tart szóló zongoraestet, és mindeközben Oroszországtól kezdve Németországon át, számos országban játszik majd.

 

Kultúra.hu