Kossuth-díj - Ágai Karola operaénekes

Kultpol

(MTI) - A Magyar Állami Operaház örökös tagja nemzetközileg is elismert művészi életútja elismeréseként, az operairodalom koloratúr-szoprán szerepeinek művészi tolmácsolásáért részesült a kitüntetésben.
    Ágai Karola pályájára visszatekintve megjegyezte: ha nem életművéért, hanem valamilyen produkció alapján jutalmazták volna, az minden bizonnyal Richard Strauss Ariadne Naxos szigetén című operájának 1967-es felújítása lett volna, amelyben egyik legnagyobb sikerét aratta Zerbinetta szerepében. Ez a siker vitte a New York-i Metropolitan Operába, ahol Donizetti Lammermoori Luciájának címszerepét énekelte. Az ő kedvéért jött el azután a "vasfüggöny" mögé Nicolai Gedda, a páratlan svéd tenor.
    A pályafutása a Rádiókórustól a Magyar Állami Operaház örökös tagságáig töretlen, külföldi és magyar operacsillagokkal játszott együtt. "Néhány szerep azért elkerült. Szerettem volna például, ha felújítják Delibes Lakméját a kedvemért, a virtuóz, koloratúrákban gazdag szerep nagyon nekem való lett volna" - jegyezte meg Ágai Karola.
    Mozart A varázsfuvola című operájának Éj királynője szerepével szinte összeforrt a neve, és más Mozart hősnőket is alakított, énekelte továbbá Rosinát A sevillai borbélyban.
    "Megmagyarázhatatlan azonban, hogy a Don Pasquale Norináját miért nem bízták rám és Sophie-t sem A rózsalovagban. Ebben kínálták a Marsallnét, amit szívesen vállaltam volna, ha előtte két hétig nem tűznek ki az Éj királynőre. Ezt a kérésemet elhárították. Egy rövid ideig lehet egyik nap Carment, a másik nap Normát énekelni, ahogy például Callas tette, de így hamar tönkremegy a hang. Márpedig arra vigyázni kell, mert a hangszálakat nem elehet elvinni a javítóműhelybe, mint egy hegedűt, vagy klarinétot" - fűzte hozzá.
    Mint mondta, panaszra azonban semmi oka, a Bánk bán Melindájánál sokrétűbb szerep kevés van, a nő, az anya, a szerető mind megjeleníthető az alakjában. "Kitűnő partnerekkel játszhattam, legtöbbet Simándy Józseffel, de jó néhányszor Ilosfalvy Róberttel".
    A hamarosan 77. születésnapját ünneplő művészt szinte minden premieren ott látni, "mert a színház az utolsó leheletemig a legfontosabb dolog számomra. Ma már különösen, hiszen a férjem nincs mellettem, ám úgy érzem, a díj kettőnknek szól."
    Ágai Karola zenei pályafutását 1952-ben a SZOT Együttes énekkarában kezdte, ezután a Rádiókórus tagja, majd a Honvéd Művészegyüttes szólistája lett. 1957-ben szerződtették a dalszínházhoz, ahol rövid idő alatt az egyik vezető művész lett. Az énekesnő pályafutásának fontos állomásai voltak az Erkel-operák. A Hunyadi Lászlóban két szerepet is elénekelt: Gara Máriát és Szilágyi Erzsébetet. Verdi nőalakjai közül leggyakrabban a Rigoletto Gildáját játszotta el a színpadon.
    A Magyar Operaházból 1982-ben vonult nyugalomba, de hangversenyeken még utána is énekelt, főleg férjének, az 1991-ben elhunyt Szendrey-Karper László gitárművésznek a partnereként. Ágai Karolát 1958-ban Liszt-díjjal, 1970-ben érdemes művészi, 1977-ben kiváló művészi címmel tüntették ki. 1992 óta az operaház örökös tagja, 2007-ben pedig a Halhatatlanok társulatába is beválasztották.