Kulturális programokat támogat a Tolna Megyei Kisiskolákért Alapítvány

Kultpol

(MTI) - Az alapítvány kuratóriuma az első körben négymillió forinttal az iskolák működéséhez járult hozzá, a második kiírás után hatmillió forintot programokra osztott szét a pályázó intézmények között.

   
Az alapítvány tájékoztatója szerint huszonkilenc, 11-190 fős iskola kapott 50-265 ezer forint közötti támogatást, amelynek köszönhetően például a györei, dalmandi, pálfai, várdombi gyerekek eljutottak budapesti, keszthelyi, sümegi tanulmányi kirándulásra, a pénzből többen szemléltető és sporteszközöket, számítógépet vásároltak.
   
Az alapítványt 2009. áprilisban Tolna megye 22 polgármestere és a megyei közgyűlés elnöke hozta létre azzal a céllal, hogy a megszűnés által fenyegetett kisiskolákat segítse.
   
Puskás Imre, a megyei közgyűlés elnöke elmondta: a 2009-es tízmillió forinttal szemben 2010-ben a megyei önkormányzat várhatóan ötmillió forinttal járul hozzá az alapítvány céljaihoz, és a szervezet egy Tolna megyei takarékszövetkezet egymillió forintos támogatásával is számolhat majd.
   
Ónodi Szabolcs, a kuratórium elnöke szerint a folyósított összegek nem oldják meg a kisiskolák gondjait, viszont erkölcsi erőnek érzik a törődést. Mint mondta, kétirányú gesztust jelent a támogatás.
   
"Ha a diákok el tudnak utazni kirándulásra, kiállításra, színházba, amit a támogatás nélkül nem tudnának megtenni, az azt üzeni a szülőknek, hogy a gyerekeik jó helyen vannak. A másik fontos üzenet elhitetni a pedagógusokkal, hogy értékes munkát végeznek" - mondta a kuratóriumi elnök. Egy nagyobb iskolában a pedagógusok jövedelme több lehet a besorolás szerinti bérnél, a kisiskolában viszont nincs kiegészítő jövedelem, ezek többségében a tanárok ingyen vezetnek szakköröket - jegyezte meg.
   
Ónodi Szabolcs rámutatott: Tolna megyei településeinek egyharmadában ma már nincs iskola. Úgy vélte, hogy a gyerekek számának folyamatosan csökkenése minden települést egyformán sújt, de az, hogy eközben a szülők nagyobb település iskolájába viszik gyermekeiket, a kisiskolákat hozza még hátrányosabb helyzetbe. Ez a tendencia a normatív támogatás rendszeréből eredően a kisiskolák lassú elvérzését eredményezi - emelte ki Ónodi Szabolcs.
   
Bacs József oktatási szakértő becslése szerint Tolna megyében közel 40 intézmény tekinthető kisiskolának, amelyekben közel háromezer gyerek tanul. Ezen iskolák felében már csak alsó tagozat működik, sok közülük húsznál alacsonyabb létszámmal.
  
 A 14 kisdiákot oktató 850 fős község, Medina alsó tagozatos iskolája csaknem harmincéves padokat cserélt újakra az alapítvány 180 ezer forintos támogatásából. Götz Csabáné tagintézményvezető elmondta: a bútorzat nagy részét tavaly szintén pályázati forrásból már felújították, az iskolában így ma már minden megvan, ami a tanításhoz kell. A pedagógus szerint ennek ellenére reális a megszűnés veszélye.
  
 "Nagy várakozással nézzük, hány elsőst íratnak be hozzánk, aztán a fenntartó dönt, megtartja-e az iskolát, vagy sem. Minden évnek örülünk, amit el tudunk kezdeni" - fogalmazott a medinai iskola vezetője.