Moholy-Nagy László első világháborús rajzai Brüsszelben

Kultpol

Ezekből az első világháborús tábori levelezőlapokból kb. 300 lap ismert a világ gyűjteményeiben. E kincs közel felét évtizedek óta a magyarországi Látványtár őrzi. Soha annyi képet nem nézhetett még meg a nagyközönség ebből a gyűjteményből (97-et), mint április 13-tól május 10-ig a Brüsszeli Magyar Kulturális Intézetben. A kiállításon a mester rajzain kívül, I. világháborús relikviák ? tárgyak és fotók, köztük dr. Aszódi Zoltán orvos, amatőr fotós döbbenetes erejű hadikórház jelenetei ? is segítenek megidézni a rajzok születésének körülményeit, helyszíneit (Galícia, Odessza).

A brüsszeli esemény egyike a mester halálának 60. évfordulója alkalmából világszerte rendezett kiállításoknak. Jelenleg két másik helyszínen, a londoni Tate-ben, és a New Jersey állambeli Montclair State University-n találkozhatnak az érdeklődők a modernizmus úttörőjének, a Bauhaus világhírű mesterének munkáival. Ezeket követi júniusban egy nagy Bauhaus-kiállítás, amelynek mellékeseményeként a most Brüsszelben kiállított munkák is láthatók lesznek.

A brüsszeli kiállítást Guy Gilsoul belga művészettörténész, műkritikus, és Hajdu István, a Balkon művészetkritikai folyóirat főszerkesztője nyitja meg. A megnyitót követően Dessewffy Zsuzsanna ?Párhuzamos töredék? című dokumentumfilmjét láthatják a megjelentek. A film Moholy-Nagy László és testvére, Nagy Ákos életét, sorsát mutatja be. A testvérek az első világháborúban szakadtak el egymástól: Moholy-Nagy útja Németországon és Amerikán keresztül vezetett a világhír felé, míg Nagy Ákos a Szovjetunióba került, s ott lett a sztálinizmus áldozata. Történeteiket gyerekeik mesélik el, egyikük magyarul, Amerikában, másikuk oroszul, Németországban. Az ő történetük és kapcsolatuk is lebilincselő epizódja a múlt század európai drámájának.

A kiállítás megnyitója: április 13, 19.30 óra
Helye: Brüsszeli Magyar Kulturális Intézet
A tárlat az Első Magyar Látványtár Alapítvány kiállítása.
A kiállítást megnyitja: GUY GILSOUL művészettörténész, műkritikus.