A nagyarányú fejlesztést biztosító Skanzen Örökség Program szerződését közösen ellenjegyezte Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter, illetve Hiller István oktatási és kulturális miniszter. A megállapodást Cseri Miklós, a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum főigazgatója és dr. Lukovich Tamás, a Regionális Fejlesztési Ügynökség igazgatója írta alá ünnepélyes keretek között. A Skanzen pályázatát mind a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, mind az Oktatási és Kulturális Minisztérium, mind Közép-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács támogatta.
"A Szabadtéri Néprajzi Múzeum az ország egyik legismertebb és legkedveltebb múzeuma, ahol egyszerre tanulhat és szórakozhat a közönség" - jelentette ki Hiller István oktatási és kulturális miniszter, hozzátéve, hogy a Skanzen programjait tavaly negyed millióan látogatták. Hiller István szerint a Skanzen hangulatot teremt és csalogat, képes a múltat, a hagyományt, a tradíciót egységben láttatni a jövővel, az innovációval. A miniszter kiemelte: e mögött rengeteg erőfeszítés van, és a múzeum kitűnően működött a hétköznapi munkateljesítményben is. Az oktatási és kulturális miniszter kijelentette, hogy a múzeum továbbra is számíthat a tárcára, hiszen amit tesz, az öröm a hazai és a külföldi látogatóknak, és hozzátartozik az ország arculatához.
A Skanzen Örökség Program beruházásainak célja a szabadtéri múzeum "élő" jellegének fejlesztése, az élményszerű ismeretterjesztés feltételeinek és körülményeinek megteremtése. A Skanzen Örökség Program pályázat 4 beruházást foglal magába, amelyek költsége együttesen 2 milliárd 222 millió forint, a megvalósítás ideje pedig a 2008. áprilistól 2010. március 31-ig terjedő időszak. A projekt költségeiből 2 milliárd forintot az Európai Unió, 222 millió forintot pedig a magyar állam áll.
Az első beruházás keretében a Skanzen az eddig meglévő 7 tájegység mellé felépíti az Észak-magyarországi Falut, amely az Ipoly és a Hernád közötti észak-magyarországi palóc terület hagyományos népi építkezését és életmódját mutatja be. A múzeum új bejárati épületet kap, amely a mezőhegyesi vasútállomás épületének eredeti tervek szerinti rekonstrukciója. A modern igényeknek megfelelően az épület fogadórészében csomagmegőrző és pelenkázó, valamint a közönségfogadás legkorszerűbb kiszolgáló helyiségei is helyet kapnak.
Fotó: Illyés Tibor MTI |
A harmadik kiemelt beruházás keretében 2,4 km hosszú, korhű Skanzenvasút épül 5 megállóval. A vonalon közlekedő 1916-os szabadalmaztatású, 1930-ban készült műemlék motorvonat elsősorban a mozgáskorlátozottak, idősek és kisgyermekes családok kényelmét szolgálja. A fejlesztés negyedik elemeként Nyitott Múzeológiai Műhely épül, amely a múzeumi háttérmunka bemutatására szolgál, és nyilvános műhelyként, interaktív látványraktárként, kiállítóhelyként és új oktatási színhelyként is szolgál majd.