Kultúra a fotelből – Votin Dóra ajánlja

Képző

A festőművész Angyal sorozatának legújabb festménye, az Őrző Kérub teljesen véletlenül esett a mostani, járvány sújtotta időszakra. A művész – egyben lelkészfeleség – hisz a jóban, a krízishelyzetre készülve a végpontokat és azokban saját helyét keresi.

Hogyan éled meg a pandémiát, milyen
gondolatok születtek benned?

Várható volt, hogy történik valami, mert megérett rá a
helyzet. Csúcsra járatott világban élünk. A legtöbb kultúra ilyenkor, amikor
eltorzul, önmagából kifordulva pörög körbe-körbe, és esik szét benne az
erkölcsi rend, akkor össze szokott omlani. Valaminek történni kellett ahhoz,
hogy végre lelassuljunk. Régóta beszélünk a környezetszennyezéstől kezdve az
idegbeteg túlhajszolt embereken és megzakkant kapcsolatokon át a széttört
családokig nagyon sok mindenről. Zöldek, pszichológusok, lelkigondozók, művészek,
politikusok. Mégsem sikerült fékeznünk, lassítanunk, és úgy látszik, ez volt a
módja, hogy ne ütközzünk. Ritmust kell váltani, újra emberré kell lenni, együtt
kell élni a saját családunkkal.

Pont a vírus terjedésének itthoni
erősödésekor készültél el az Angyal sorozatod új szereplőjével. Ki ő?

Ő az első kérubom. Részben szigorú tekintetű, erőt sugárzó, egyúttal szomorú valaki lett.  A Paradicsomot őrzi az embertől, mert ott van a tökéletesség. Az áldott és az átkozott között áll. Ez így durván hangzik, de elválasztó szerepet tölt be. Ahogy festettem, engem is megütött, hogy valójában tőlünk őrzi az Édent. A kérub azonban Isten közeledtét is jelzi, ha pedig az Úr jelen van, az jó. Lehet, hogy ezek a mostani jelek ijesztőek a Földön, de inkább essünk Isten kezébe, mint emberekébe. Isten szerető, könyörületes, megbízható, az ember pedig kiszámíthatatlan.

Az Őrző Kérub festészetileg és üzenetben is különbözik
az Angyal sorozatom többi képétől. Az angyalok az emberek belső történéseit
ábrázolják; illetve ami az én lelkemben és a körülöttem lévő emberek életében
zajlik. A kérubokkal viszont Isten megnyilvánulásait akarom kifejezni. Tervezem
mind a négy kérub megfestését, akik Isten trónusát őrzik. Bár sosem
tanulmányoztam az angyali világot.

Korábban született egy kis deszkás képem, amin egy
törtszárnyú angyal három rozsdás szögre van felakadva. Megrázó festmény. Éveken
át gondolkoztam azon, hogy fessek belőle egy nagyméretű olajképet is. Ez lett
az első angyalos képem. Tavaly indult el bennem egy kérdés és egy ima, hogy egy
megszaggatott szárnyú angyal képes-e repülni. Mi, emberek, sok mindennel
küzdünk, rengeteg álmunk, vágyunk van. Vajon megtörten be tudjuk-e ezeket
teljesíteni, szárnyra tudunk-e kapni? Erről szól ez a sorozat. Ez most, hogy
lett  ez a bezárt helyzet, még
különösebb. Tud-e így szárnyalni az emberi lélek?

Gondolod, hogy jó irányba megyünk majd,
tanulunk mindebből?

Nyilván van egy társadalmi és egy személyes szint, ami
összefügg. Igenis kaptunk egy esélyt észhez térni, egymásra figyelni. Nagy
lehetőség, hogy döntsünk: ha majd beáll a gazdasági krach, elkezdünk őrjöngeni,
egymást kihasználni, kirabolni, vagy mondjuk, megpróbálunk hálózatban
gondolkodni, szolidárisnak lenni, szociális rendszereket működtetni. Akinek sok
van – mert vannak bőven –, talán rájönnek, hogy mindez semmit sem ér, ha
holnapután meghalnak. Hátha felajánlják, elosztják, megszervezik a pénzükből
valaminek a működtetését, élelmezését. Tudok vizionálni egy olyan jövőt, ahol
egészen más struktúrában működik a társadalom, a gazdaság, megszűnik a
pénzközpontúság. Miért ne? Sok minden inog, recseg-ropog, és van lehetőség
újragondolni a dolgokat.

Nyilván az ember ember marad. Egy járványtól nem lesz hirtelen a természetünk hófehér, nem leszünk irigység, önzés nélküliek, könyörületesek. De vannak, akik átértékelik az elmúlt éveket. Nem biztos, hogy a negatív forgatókönyv működik. Valószínűleg párhuzamosan fognak zajlani jó és rossz események, mint ahogy egy háborúban. Vannak, akik kimutatják, milyen torzak, betegek és minden lehetőséggel élnek és visszaélnek, de vannak, voltak, lesznek olyanok is, akik önfeláldozóan megtesznek mindent. Elsősorban nem magukért, hanem a többiekért. Nekem is és mindenkinek magába kell szállnia, és elgondolkodnia, mi az ő helye, mi a felelőssége, mit tehet.

Szélsőséges helyzeteket is érdemes elképzelni. Elég
hamar eljátszottam azzal a gondolattal, hogy amikor már olyan szinten tele
vannak a kórházak haldoklókkal, hogy nem tudják ellátni őket, akkor kik lesznek
azok, lesznek-e olyanok, akik azt mondják: segíteni ugyan nem tudunk, de nem
lehet az, hogy emberek fetrengjenek fájdalmakban, és egy másik ember ne nézzen
rájuk. Feltettem magamnak a kérdést, eljön-e az a pont, hogy fel kell adom a
biztonságot, és ki kell lépnem. Lehet, hogy gyógyszert, vagy élelmiszert kell
majd szállítanom valakinek, de az is lehet, hogy be kell mennem a kórházba.
Lehet, hogy éppen a családomban lesz valaki, aki rám szorul. Ezekből az egyéni
döntésekből jön majd létre, hogy társadalmi szinten merre mozdulunk.

Mi volt az utolsó kulturális élményed?

A Műcsarnokban Major Kamill kiállításmegnyitóján jártam. Gyönyörű és érdekes alkotásokat láttam, amelyek feltöltöttek.

Mit ajánlanál a bezárkózottság idejére?

Filmek közül A napfény ízét mondanám, gyönyörű alkotás, komplett családtörténet, szélsőséges helyzetek, fel nem oldott, csodálatos feszültségpontok. Zenében Bartókot, vagy a Kings  Kaleidoscope bármelyik lemezét szívesen ajánlom. Ők egy olyan angol nyelvű keresztény zenekar, amely zeneileg a legkülönbözőbb műfajokat ötvözi, és fantasztikusak a dalaik lírái.  Az énekes gondolkodása nagyon közel áll az én ars poeticámhoz. Bartók pedig a gyenge pontom! Őt azért nem hallgatom festés közben, mert akkor nem tudok a vászonra figyelni, csak a muzsikára. Ilyen helyzetben olvasni Babits vagy Radnóti versesköteteit ajánlanám. Van egy morbid ötletem is depresszió ellen, ami kihúz a mélységből, ez pedig Radnóti Bori notesze. Este le kell ülni egy kislámpa mellé egy pohár borral, ezzel a könyvvel, és akkor az ember sok mindenre ráébred.