Az erdélyi Tusnádfürdőn rendezett bálványosi szabadegyetem első napján, július 25-én a Nemzetstratégiai Kutatóintézet meghívására Kulturális alapú gazdaságfejlesztés, középpontban a turizmussal című kerekasztal-beszélgetésen vett részt Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár.

Tusvanyos_2018_1
Fekete Péter balról a második
Fotó: Kiss Gábor

?Azért szeretek Tusványosra járni, mert annyira sokszínű és sokrétű a meghívott vendégek összetétele? ? mondta az államtitkár a beszélgetésen. Mint hozzátette: ?színházból jött emberként színházi példát hozok most önöknek. Szarvas, egy 17 ezres kisváros évekkel ezelőtt úgy döntött, hogy létrehoz egy színházat. Természetesen ezernyi ellenvélemény merült fel, többek között az: miért pont a víz közepén, cölöpökre építve hozzunk létre színpadot? Elhívták a szomszéd városból az akkor még csak színházigazgatóként regnáló kultúraszervezőt, hogy üljön le a város népével és beszéljen velük arról, miért van szükség erre a vízi színházra. A színházigazgató akkor azt mondta, hogy olyan színteret kell kialakítanunk, amely a településen tartja az embereket, tehát szükséges megtartó erőket létrehoznunk. Nyilván a gazdaság az elsőszámú megtartó erő, mert ha nincs fizetés, akkor az emberek elmennek máshova munkát keresni. Ám ha van fizetés, viszont nem jó abban a városban élni, akkor szintén el fognak menni, tehát a kultúrának, a kulturális színtereknek nagyon erős megtartó erejük van. Emellé én még hozzáteszem a visszahívó erőt is, mert természetes, hogy a fiatalok elmennek a nagyvilágba, de ha jó volt az adott városban, településen élni, ahonnan elmentek, akkor esetleg később visszatérnek oda, akár családostul.?

Tusvanyos_2018_2
Fotó: Kiss Gábor

Fekete Péter külön interjúban elmondta: ?amikor kultúráról beszélünk, összmagyarságról beszélünk. És amikor a kultúrának a gazdasági életre gyakorolt hatásáról, annak felhajtó erejéről, a turizmus profitot termelő lehetőségeiről beszélünk, akkor sem csak a határon belüli területekre gondolunk. Nem rossz befektetés a kultúrára, a kulturális színterekre áldozni, főleg ha megvan hozzá a szellemi tőke annak érdekében, hogy tartalommal töltsük meg. Mert a harmadik legfontosabb pont, hogy az épített kulturális színtereinket megfelelő, minőségi tartalommal tudjuk megtölteni.?

 

Tusvanyos_2018_3
Fekete Péter balról a negyedik
Fotó: Kiss Gábor

A Magyar Teátrumi Társaság Kultúra és nyilvánosság című kerekasztal-beszélgetésén, melyet július 26-án tartottak, szintén részt vett Fekete Péter; a kultúráért felelős államtitkár külön interjúban kiemelte: ?az intézményvezetők felelősségét vetettem fel, és arra kértem őket: amikor ? főleg közpénztámogatásból ? létrehoznak egy új produktumot, legyen az színházi előadás, kiállítás, táncesemény vagy bármilyen program, akkor jól gondolják végig, hogy az a produkció kinek és milyen célból készül, mi az üzenete, és hogyan juttatják el ahhoz a közönséghez, amelynek szánták. Gyakran előfordul, hogy a fióknak gyártunk produktumokat, és rácsodálkozunk, miért nézték meg kevesen. Szerintem itt van tartalékunk, ne várjunk a televízióra vagy a közművelődési szakemberekre, hogy majd ők megoldják ezt.?

Tusvanyos_2018_4
Fotó: Kiss Gábor

Szóba került a maradandóság kérdése is. Ahogy Fekete Péter fogalmazott: ?a színház a pillanat művészete, de sokszor felmerül, hogy vajon kell-e rögzíteni. Érdekes volt az a gondolatsor, hogy a cellulózszalagok eléghetnek, a papírok tönkremehetnek, a szerverek pedig, ahova felrakjuk a felvételeket, bármikor megsemmisülhetnek. Ám az alkotási folyamat során átadott tudás soha nem vész el, ezért kell nagyon vigyáznunk az alkotóműhelyeinkre, mert ezek tudják megőrizni az örökkévalóságnak a gyökereinket.?
Kultúra.hu
Fotó: Kiss Gábor/Tusványos Facebook-oldala