Kerekasztal-beszélgetés a Nemzeti Színház 175. évfordulóján

Kultpol

A szakmai beszélgetésen Törőcsik Mari, Béres Ilona, Blaskó Péter színészek, L. Simon László kultúráért felelős államtitkár, Alföldi Róbert, a Nemzeti Színház főigazgatója, Koltai Tamás kritikus és Gajdó Tamás színháztörténész vett részt.
 
L. Simon László államtitkár arról beszélt, hogy a politika mindig megfogalmaz elvárásokat, értékrendi kritériumokat a Nemzeti Színházzal szemben, ugyanakkor sajnálatosnak nevezte, hogy az utóbbi években ?erőteljesen átpolitizálódott? a Nemzeti Színház feladatai körüli vita. Személyes véleményének hangot adva kiemelte: a Nemzetinek a hagyományok átadásában is élen kell járnia, de ?retrográd? módon ugyanakkor fontos az is, hogy meglegyen az újító szándék a vezetésben. A Nemzeti Színház mindig nehéz helyzetben lesz, mert sokféle nézői igényt kell egyszerre kielégítenie ? mondta a politikus, ugyanakkor leszögezte: ezt az elmúlt években sikeresen tette az Alföldi Róbert vezette teátrum.
 
A beszélgetésen szóba került, hogy mitől lesz sikeres a Nemzeti Színház. Törőcsik Mari úgy vélte, alapvetően a színház vezetője határozza meg az intézményben folyó munka minőségét. Megjegyezte: azért van szükség a Nemzeti Színházra, hogy legyen egy teátrum, amelyik ?kiszabadul a pénz karmai közül?, azaz szabadabb alkotómunka folyhat benne.
 
Gajdó Tamás felidézte, sokáig azt várta el a közönség a Nemzeti Színháztól, hogy az ország első színháza legyen, hogy a teátrum a legjobb társulattal, a legjobb szcenikával dolgozzon, hozza az európai színvonalat. Hozzátette: ez nem mindig sikerült, az első években például a Nyugat folyóirat rendszeresen negatív kritikákat jelentetett meg az előadásokról.
 

7ora7.jpg
Fent: Major Tamás fényképe, lent: Gajdó Tamás, Koltai Tamás, Törőcsik Mari, Blaskó Péter, Alföldi Róbert, L. Simon László, Béres Ilona, Lévai Balázs
 
Koltai Tamás arról beszélt, hogy a "nemzeti" színháznak nincs európai tradíciója, Németországban, Olaszországban például nem ismerik ezt a fogalmat. Emlékeztetett: a nemzeti színházak alapítását a nemzetállamok születése inspirálta, Magyarországon a német, Szerbiában pedig a magyar szupremácia ellenében jött létre. A kritikus megjegyezte: amikor megépült a mostani Nemzeti Színház, a szakma megosztott volt abban a kérdésben, hogy szüksége van-e a modern színjátszásnak egy ilyen kiemelt játszóhelyre vagy ?nemzeti? helyett elegendő lenne egy modern, ?flexibilis? színházépület is.
 
Alföldi Róbert szerint széles spektrumon, magas minőségű munka folyik jelenleg a Nemzeti Színházban, vannak hagyományos és kísérletező előadások is. Elmondta: ha bírálói elvárásokat fogalmaztak volna meg, arra reagált volna, de úgy tanulta, hogy érzelmi, indulati reakciókra nem érdemes válaszolni. ?Nem csinálnám máshogy, ha újra kezdhetném? ? jelentette ki a főigazgató, ugyanakkor leszögezte: ahhoz, hogy az ország első számú színháza lehessen a Nemzeti, a jelenleginél több pénzre van szüksége.
 
Blaskó Péter a beszélgetés során hangsúlyozta: fontos a színházi hagyományok megőrzése, hozzáfűzve, hogy a hagyomány nem ?múzeumot? jelent. A beszélgetés végén Alföldi Róbert átadta ?Az évad nézőjének? járó díjat, amit sorsolás útján ítélnek oda. A szerencsés nyertes 64 alkalommal váltott jegyet a Nemzeti előadásaira.
 
(Forrás: MTI/Kultúra.hu)
(Fotó: 7óra7)