Egy előzetes, átmeneti reklámlapon még azt olvashattuk: ?Sasha Waltz társulatának egykori tagjaival, mint táncos is részt vesz az előadásban?. Elgondolkodtató, hogy, ha valóban van ilyen verziója a d?avantnak, abban vajon milyen szerep jut(hatott) a neves táncos-koreográfusnőnek. Ez a 2002-ben született mű ugyanis ízig-vérig férfidarab: olyan értelemben, mint Nagy József egynémely munkája a rejtélyes, vagabond kalapos-öltönyösökkel. S ha már a hasonlítás: a Jel Színház és nagymestere mellett eszünkbe juthatott erről, az éneket és mozgást bűvös fúzióba rendező produkcióról a lengyel rituális színházi közelmúlt, Grotowskitól Staniewskiig, a Piesń Kozłáig, a mozgásban lévő test kiadta hangok, a táncoló énekesek, beszéd, dal és gesztus pompás, kísérleti előadásaiig.
A Madách színpadán hatalmas állványzat, mintha egy félbemaradt építkezés lompos díszleteit látnánk. A padló közepén ? mint egy forgószínpad ? téglák tömege, spirális mintában lerakva, később ötletesen felszedve. A kockákat maszatoló por fedi, mely minden mozdulatnál fel-felszáll, összekenve a táncosok ruháit. A négyek fel-le mászkálnak az óriás traverzen, melynek előterében először az énekbe kezdő Cherkaouit láthatjuk. Karjait krisztusi pózban tárja szét, fején hófehér sapka ? fazonjában valahol a zsidó kipa és a muszlim férfi-fejfedő, a takija között. Társai a széttárt kezei alól, öltönye karjából jókora pálcát ? mint bent felejtett vállfát ? húznak elő. Csigával a magasba húzzák ernyedt testét, mint a csavargók a csodálatos mandarinét. Emelkedett, szakrális és vaskos humorú, vérbő képek, szilánkok sorjáznak egymás után, olykor pedig egymásra kopírozva. A d?avant azonban egyáltalán nem szentségtörésben utazik. Négy alakja megvalósítja célkitűzését: történetet ? vagyis inkább helyzetet ? mesél a zenével, egyenrangúsítja a mozdulatot az énekkel, mely egyszerre és ugyanabból (ugyanazokból) a test(ek)ből ered. Utcai harcba bonyolódó tüntetés, másfél percben, groteszk focimeccs, öt lépésben eljátszott életút, születéstől a hullazsákig, groteszk, szinte cirkuszi játék, melyben egy vörös és egy szürke öltöny elcsereberélt zakója és nadrágja a pompás kiindulási alap, háborús szirénák, görög, latin, francia, szárd, spanyol szakrális dalok, középkori polifonikus gyöngyszemek ? így, egyszerre, előttünk. A négyek hirtelen ?boyband?-et alkotva röhögtetnek, hogy pillanatok múlva magukkal rántsanak a lélek mélységeibe. Szikrázó jelenléttel játsszák be hatalmas terüket: mindehhez nem táncosi bravúrkodás, nem a felcsendülő énekek magukban való, ellenállhatatlan szépsége, az önfeledt komédiázás az eszköz, hanem ez a furcsa, szokatlan kevercs együtt. Mely sokszínűségében mutat lefegyverző egységet és bölcsességet.