Az idei Velencei Biennálén nyolcvan ország vett részt nemzeti kiállítással. Az Arany Oroszlán életműdíjat Katharina Fritsch német és Cecilia Vicuna chilei művész kapta. A legjobb nemzeti részvételért járó Arany Oroszlán díjat a zsűri Nagy-Britannia pavilonjának, Sonia Boyce kiállításának ítélte oda.
Roberto Cicutto, a Velencei Biennálé elnöke a zárás alkalmából méltatta az idei főkurátor, Cecilia Alemani érdemeit, aki a világjárvány két legrosszabb éve által emelt korlátok ellenére egy ilyen fontos és gazdag kiállítást hozott létre. Kiemelte azt is, hogy
a biennálé nagy hangsúlyt helyezett az ukrán művészek jelenlétére, egy szabadtéri kiállításon helyet biztosítva számukra a Giardini parkban.
A magyar pavilonban a Ludwig Múzeum Keresztes Zsófia Az álmok után: Merek dacolni a károkkal című kiállítását mutatta be, melynek kurátora Zsikla Mónika volt.
„Az idei kiállítást a nagyszámú női részvétel miatt nőbiennálénak is szokás nevezni, és kétségtelen, hogy a női aspektusok ilyen erősen még soha nem jelentek meg a biennálén.
Keresztes Zsófia kiállítása, mondhatni, telitalálat volt, abszolút beleillet a fősodorba, ugyanakkor egyéni hangot képviselt.
Mozaikszobrai, amorf testfragmentumai, a múlt és jelen jövőhöz való ambivalens viszonyát és az identitáskeresés stációit megjelenítő installációja korunk bizonytalanságait, életérzését közvetítették. A múltban mélyen gyökerező, ugyanakkor nagyon is aktuális művei a közönség széles rétegeit tudták megszólítani” – összegezett Fabényi Julia nemzeti biztos, a Ludwig Múzeum igazgatója.
A biennálén idén a The Milk of Dreams (Álomtej) címet viselő központi kiállításon két magyar származású művész, Agnes Denes és Molnár Vera munkái is helyet kaptak,
egy muranói társult rendezvényen pedig szintén Molnár Vera tárlata volt látható.
A magyar pavilon kiállítása Velence után Budapesten is bemutatkozik: a Ludwig Múzeumban december 16-tól 2023. február 26-ig lesz látogatható.
Nyitókép: látogatók a 59. Velencei Képzőművészeti Biennálé ukrán pavilonjában. Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt