Lenni vagy nem - VOLT FESZTIVÁL 2.

Egyéb

Próbálunk normálisan élni itt a soproni szállóban az erdő közepén, a játékterem mellett, a nyolcadikon, de nem lehet. Reggel arra riadok fel rendszeresen, hogy egy kulturális kaszárnyában vagyok, zörgetnek, hogy menni kell, húzni a bakancsot, és menetelni valamelyik színpad előtt. Alapvető hiba, hogy nem hoztam cipőpucoló neszesszert. Valamint ma hajnalban azt álmodtam, hogy kopognak a klerikális tüntetők és a Manson-koncert előtt megáldanak, aztán angyalszárnyakkal a hátamon, fehérre festem a színpadot. Ilyen az aktív pihenés.
 
Csak koraeste merészkedünk a fesztivál közelébe, semmi közéletiség, a Wahorn-Bakács-Para Kovács féle klubrádiós jófej mellékszálról lemaradunk, a taxisofőrtől viszont megtudjuk, hogy nem kifejezetten kedvelnek minket a helyiek, de ő legalábbis biztosan nem, mert egyrészt nagyon sokan vagyunk, másrészt meg hangosak a buszon, és furcsa zenéket szeretünk, holott...
 
 
 
Kiszállunk félúton, nem ordítok, türelmes vagyok. Közel a Cool sátor, épp indul az Isolated (Joy Division emlékzenekar) koncert, otthon vagyunk végre. Más szempontból is emlékzenekar ez, a magyar underground zene egyik atyja, a nemrég elhunyt Gasner János gitáros, Müller Péter harcostársa is az alapítók között volt. Müller pontosan így énekli az Isolated című, a formációnak is nevet adó számot, meg a She's lost controlt, nem csak Ian Curtis jár a fejében, az tuti. Közösen húzzák az égi fesztivál zenészeinek, Kischner Péter gitárjátéka a csúcson, és még mindig, mint egy keresztespók, kaszál közben a lábaival. A dobosok láthatóságáért mozgalom újabb hőse itt, és egyben régi figurája Magyar Péter, aki most Molnár Gábor mellett állva dobol, fazekakon is, és a tánca nagyon jelenlévővé teszi a produkciót. Szakcsi Lakatos Béla új figura ebben a közegben, jazzbillentyűivel mi mást tehetne, simán beilleszkedik.
 
Közben iszonyatosan rákezd az eső, beszorulnak azok is, akik Anton Corbijn új filmjéből (Controll) ismerik a Joy Division zenéjét, de örülnek a találkozásnak, táncolnak, ahogy kell, epileptikusan. Köszönjük a zenei nevelést, feltöltődve megyünk bőrig ázni, Kardos Horváth Jánost nézni a Nagyszínpad kivetítőjén, amint a Kaukázus körében énekli az otthon tárgyi melegéről, a globalizációról, illetve a szerelem allegóriáiról szóló dalait. A Bungee jumping bezzeg működik, mindig vannak vállalkozó kedvűek, színesíti az ugrás a koncerteket, mert arra a néhány másodperce, amíg tart a zuhanás, ünnepelve hördül fel a tömeg. A Pesti est sátorba a Napra zenekar koncertjére lehet behúzódni, neo-cigány-rock zene, nagyon furcsa hatása van. Az énekesnő balladai alkat, el is játssza a bűvölőt, néha ska-ba fordul az egész, ami ráadásul autentikus, hiszen a cigányzenéből jön hozzá az umcaumca alap, csak nagyon hiányoznak a fúvósok a tökéleteshez, ellenben a gitár és a dob mesés. Fergeteges etnotoporgás a színpad előtt.
 
A Kispál és a Borz nagyszínpados produkciójára már eláll az eső és eltűnnek a guminők, ugyanis itt most az a szokás, hogy guminővel járnak koncertre a magányosok. Vicces, és legalább a fotósoknak is van kire lőni, bár, ami a színpadon történik, az sokszor érdekesebb. Nagyon tisztességes koncertet nyom le Lovasi és a pécsi krú, és vannak olyan pillanatok, amikor többségbe kerülnek a népzenészek a színpadon. A Csík hatása koradélutánról, de ez a hogyan mulat a negyvenes magyar rockzenész speciel jól áll Lovasinak. Szolidan és cigányzenére is, imponál a közönségnek, ahogy azt pedig nem értik, hogy miért éppen a fesztivál-promiszkuitás ellen buzdítanak. Biztos nem tudják, hogy sokuknak itt vannak a már félig felnőtt gyerekei. Ahogy nézem a tizenéveseket, már biztosan tudom, hogy konzervatív szülő leszek, amint a gyerek fesztiválérett korba lép.
 

voltfesztival09_limpbizkit_dvett20090703005.jpg
Limp Bizkit
 
A föld alól előkerült Limp Bizkitre, a kaliforniai hiphop-metálra megtelik a sártenger, ki is szalad, előkerülnek a fitness bajnokok is, a sötétben felizzanak a mobiltelefonok, és végig égnek, úgyhogy mára már fenn vannak a YouTube-on nyilván a koncert egyéb részletei. Magyar zászlót terítenek a színpad közepére, és egyáltalán nem jók az összekötő szövegeik. Túl egyszerű csávók ezek, viszont az energiájuk végtelen, szinte az egész koncert ideje alatt fel-le rohangálnak a színpadon. A VIP-ben utána kitör a diszkóláz, a Nagyszínpad elől is odagyűlnek táncolni az emberek. Fel nem foghatom, milyen zenékre táncolnak itt a döntéshozók, akik ugye a jó zenekarokat hozzák egyébként a bulira, vagy azok nem fogják fel, hogy abból meg kell mutatni valamit, nem csak a Szívthóm Alabama rockverzió meg a Vívörrákjú. Mégis ez tetszik mindenkinek, részegen.
 

voltfesztival09_efzamboistvan_trabantfestes_dvett20090703003.jpg
ef Zámbó István és a készülő Trabant
 
Az angol Ladytron az éjszaka meglepetése, és jó, hogy van az új, elektronikus zenei trendekből is jelen valaki. Az MR1 sátor vállalta be, ahol utána, rárepülve a hangulatra, Kevin és Izil szinkron kever. A Dj duó jól felhúzza a bulit, tökéletes összhangban vannak, egymás kezével tologatják a potmétereket, sőt, egyszerre isszák meg az italaikat is. Az erdőből a zombik is előmásznak a tört ütemekre, aztán úszkálnak a zene hullámain. Nem messze innen kivilágított Trabant piroslik, képzőművészeti akció performansz zajlik épp, a festőművész-zenész ef Zámbó István áll, és magyarázza, milyen lesz a két kocsi, amit a segédeivel festenek. A pirosabbikra még kerül szögesdrót is, a másik pedig amolyan hippi dizájnra, nagyon vidámra sikerül. Állítólag elküldik ajándékba Németországba, szintén fesztiválra. Így kerülnek vissza, műtárgyként a gépek, amiket tőlük kaptunk annak idején. A Trabant az jó kocsi, és a két ütem is isteni.