Egy konstruált világban élő, emberszerű lények hétköznapinak tűnő, mégis értelmetlen, megmagyarázhatatlan pillanatait látjuk a falakon. Nagyban, kicsiben, keménytáblás könyvborítóra festve vagy fatáblán, finoman keretezett papíron, festővásznon vagy digitális képernyőn. Festményeket, melyek Rembrandt borongós árnyékait idézik meg, amelyeknek alapszíne a vigasztalan barna, melyek a vonalak és festett felületek, a geometriai pontossággal kiszerkesztett térformák és a fotó hűségével tüntető zsánerek hagyományait mind együtt hordozzák és mégsem hasonlítanak azokra. Zavarba ejtő, utánozhatatlan stílus, titokzatos tartalom járja át az egyes képeket és ez uralja az egész anyagot együtt is. Zavarba ejtő, mert akármennyire nem életszerű helyzeteket fest Borremans csendéletek, portrék, életképek álcája mögé rejtve, az ösztönök szintjén nagyon pontosan értjük, miről beszél.
Felhozhatjuk az előképek között a szürrealizmust, amely tér és idő, jelenségek és jelentések között felbontja a hagyományos kapcsokat és a szabad asszociációk mámorában új kötéseket hoz létre. Gondolhatunk a belga szimbolizmus hideg, fenyegető vízióira, vagy James Ensor cirkusz-sorozatára, visszanézhetünk egészen a németalföldi reneszánsznak a csúfságot dicsőítő realizmusáig. De nem hagyhatjuk ki a Bauhaus téralakító gesztusait sem, ha Borremans festményeit próbáljuk elemezni. Ő ugyanis a korok és stílusok, allúziók és festészeti hagyományok egyedi ötvözésével egy szürrealitást alakít kétdimenziós képpé ? néha az időbe is kitágítja az ábrázolást, amikor digitális mozgóképet helyez a keretbe.
Különleges helye van az anyagban azoknak a paszpartuba foglalt lapoknak, amelyek egy gigantikus terepasztal keretébe foglalják az emberi létezést. Borremans itt az arányok felborításával alkot rendszert: fő témája egy hatalmasra nagyított ház, amelynek homlokzata inkább egy lyukkártya-sorra hasonlít, illetve a körülötte ügyködő emberek. Talán mérnökök, talán a jövő lázas kutatói, de a kiállítás egészének fényében inkább úgy tűnik, rólunk van itt szó, a XXI. század eleji emberről, aki mennyiségi törvényeknek, mérnöki szisztémáknak próbálja alárendelni a lét szellemi aspektusait, és ebben az igyekezetében felépíti a saját börtönét. Talán itt a kulcs Borremans idegenszerű emberábrázolásaihoz is, a harmincas évek vagy a reneszánsz viseletét hordó, cinikus tekintetű vagy mély, néma szenvedést hordozó figuráihoz.