Lopahin is meglett végül - FANDL FERENC

Egyéb


cseresznyeskertmnsz.jpg
Részlet az előadásbólFotó: Bócsi Krisztián
 

- Mennyit változott a decemberi bemutató óta az előadás?

- Természetesen minden előadáson formálódott, a magam részéről a huszonötödik, jubileumi alkalommal éreztem úgy, hogy azt játszom, amit kell. Ez az anyag pont alkalmas rá, hogy változtasson rajtunk ­- és fordítva. A rendező, Radoslav Milenkovic hosszú idő után a Vidéki Színházak Találkozója apropóján fogja újra látni a darabot, nagyon kíváncsiak vagyunk, vajon ő is úgy gondolja-e, hogy jó irányba vittük az előadást.
- Mennyire hangsúlyos szerep jutott ezúttal Lopahinnak a Cseresznyéskertben?   
- Az elmúlt század közepén sokat játszották Csehov darabjait a színházak. Akkoriban egy másik fontos szereplő, Trofimov gondolkodásmódja volt népszerűbb, azóta viszont Lopahin elvei kerültek előtérbe, az ő kapitalista hozzáállása bizonyult előremutatóbbnak. Anélkül, hogy politikáról beszélnék, számomra a Cseresznyéskert ezen előadása a két különböző törekvésről szól, amit ez a két figura jelenít meg. Egyikük sem igazán főszereplője a darabnak, de ezáltal szerintem mégis jelentősek lesznek.
- Esztergomban születtél, pályád is itt indult. Hogyan kerültél Miskolcra?
- Szülővárosomban egy diákszínjátszó-csoport tagja voltam, majd felvételizni próbáltam a Színművészetire, de nem sikerült, aztán még vagy hatszor nem sikerült. Mindeközben Zalaegerszegre kerültem a Stúdióba, akkor az ottani színházba kerültem, majd három nagyszerű évet Kecskeméten játszottam, végül Miskolcra hívtak. Némi gondolkodás után idejöttem, és ha jól számolom, a kilencedik évadomat töltöm éppen.

cseresznyesfandl.jpg
Fandl Ferenc és Müller Júlia
- Sok dicsérő kritikát olvasni rólad.
- Van egy alapelvem, amihez nagyon régóta tartom magam, miszerint: a rossz kritikával nem szabad foglalkozni, mert akkor el fogod hinni a jót is. Hazugság lenne, ha azt mondanám, hogy nem törődöm vele, de nem határozza meg a munkásságomat. Bár volt erre is példa: éppen egy a Cseresznyéskertről írt kritika volt az, ami segített átlendülni egy problémán. Minden, a rendezővel és a kollégákkal történt egyeztetés után is úgy éreztem, hogy a többi szereplő felé ábrázolt viszonyom szép tisztán megvan, de épp Lopahin maga veszett el közben valahol. A kritika hatására azonban ráébredtem, hogy melyik az a viselkedésforma, amivel meg tudom tartani a kapcsolatok jellegét, de egy kicsit többet tudok elárulni a karakterről is.
- A Vidéki Színházak Találkozója kapcsán milyen tapasztalatra számítotok?
- Mivel sok darabot játszunk, fontos a visszhang. Most Budapesten több kolléga és szakmabeli tudja majd megnézni az előadást, akinek számítunk a véleményére. Lehet, hogy csak egy kézrázás a büfében, vagy ugyanott egy elküldés a fenébe, ha valakinek nem tetszett - mindenképpen hasznos. A másik dolog, ami fontos, hogy nem baj, ha a fővárosban is hallanak róla, hogy vidéken is van színjátszás. Remélem, hogy jó színvonalon tudjuk ezt megmutatni.  
 
MAI PROGRAM A VIDÉKI SZÍNHÁZAK TALÁLKOZÓJÁN
Nemzeti Színház
2007. május 4. 19:00
 
Cseresznyéskert
A Miskolci Nemzeti Színház előadása
 
Fordító: Spiró György
 
Ranyevszkaja, Ljobov Andrejevna, földbirtokosnő Müller Júlia
Ánya, a leánya, 17 éves Barta Mária Viola
Varja, fogadott leánya, 24 éves Németi Gyöngyi
Lopahin, Jermolaj Alekszejevics, kereskedő Fandl Ferenc
Szimeonov-Piscsik, Borisz Boriszovics, földbirtokos Halmágyi Sándor
Jepihodov, Szemjon Pantyelejevics, könyvelő Baj László
Jása, fiatal inas Molnár Erik
Állomásfőnök Somló István
Postamester M. Szilágyi Lajos
Firsz, öreg inas, 87 éves Csapó János
Dunyasa, szobalány Varga Andrea
Sarlotta Ivanovna, nevelőnő Kerekes Valéria
Trofimov, Pjotr Szergejevics, diák Lukács Gábor
Gájev, Leonyid Andrejevics, Ranyevszkaja testvére Áron László
díszlettervező: Fabry Juraj
jelmeztervező: Laczó Henriette
ügyelő: Rack Zsuzsa
rendezőasszisztens: Pöltz Júlia
 
Ismertető: Csehov a Cseresznyéskertet - mint több más darabját - komédiának tartotta, s ezért elégedetlen volt a bemutatóra készülő Művész Színház vezetőinek értelmezésével. Velük ellentétben Gorkij már akkoriban felismerte Csehov szándékát: "Anton Pavlovics - úgy vélem - teljesen újfajta darabot teremtett: a lírai komédiát. Amikor elegáns darabjait drámának játsszák, ettől elnehezednek és megrongálódnak."
A Cseresznyéskert 1904-es moszkvai premiere óta a legtöbbet játszott Csehov-darabok egyike: a Ranyevszkaja elárverezésre váró birtokán játszódó "történet" ma is ugyanúgy aktuális, mint száz évvel ezelőtt.
"Könnyen abba a hibába eshetünk, hogy naturalista drámaírónak tekintjük Csehovot" - írta korunk egyik legnagyobb rendezője, Peter Brook. - "Csehov soha nem egyszerűen az élet egy szeletéről beszél - orvos volt, aki rendkívüli érzékenységgel, óvatosan fejtette le az életről annak ezernyi finom rétegét."
Bemutató időpontja: 2006. december 1., Miskolci Nemzeti Színház