|
Crespo Rodrigo és Balsai Mónika |
Manci egy cukrászdában, süteményt tömve magába, azt találja mondani a lúdlábra: olyan kemény, mint a lúd lába. Jelképesen szólva: a bánatos kifejletű Szép-szöveg valószínűleg engedelmeskedhetne a cukrosabb-hagyományosabb ?lúdláb? és a szokatlanabb, újabb receptű ?lúd lába? felfogásnak is, a kettőnek az ötletszerű keverése azonban előnytelenül tálalja ?a kielégíthetetlen vágy fájdalmának? impresszióit (Déry Tibor írt hasonló rajongó szavakat kortársa művéről). Kárpáti Enikő szemet gyönyörködtető, tömött 1910-es jelmezeket csináltatott, Csanádi Judit jellegében háromnegyed évszázaddal későbbi ízlésűnek mondható áttört szimultán díszletet építtetett (hatásos a lizsé-beütés, a tükrös, pados, forgóajtós látvány elvont ringlispílje), Fincza Erika a felfuttatás eklektikus ? már-már zenés vígjátéki ? jeleneteihez bársonyos koreográfiát öltögetett.
|
Balsai Mónika, Crespo Rodrigo és Soltész Bözse |
Az epizódfeladatokban az egy színész ? több szerep gyakorlata zavarokat kelt, színész és szerep nemegyszer csak sémákban találkozik, akkor is a konvenciók túlteljesítésével. Ezt leszámítva valamennyi közreműködőnek jutnak hatásos percek. Pápai Erika előkelően alpári Bizonyosnéja a fékevesztő légyott-jelenet vetkőzésekor testestül-lelkestül hazatalál a mulatságnál mélyebb tartalmú groteszkbe. Behozza a rendezés késését, s feltárja: a féltékenység a kulcsa az ?ez az!?-nak. Ha feltűnik a rivális, Manci, akkor hajrá, komolyra kell fordítani a kokettálást, s ha legalább ilyképp komoly a felajánlkozás és odaadódás, akkor a mulyának bizonyuló Palit ki kell rázni a nadrágjából. Horváth Lajos Ottó a nyolcgyerekes Angelusz papa titkolt másik szexuális énjét még a köszvényessé öregedett egykori táncos csoszogásával is kifejezi, mielőtt előmerészkedne rejtegetett aranyszín körömcipőjével. Gémes Antos eredetibb aranyifjú Majmóczy, mint amilyen magakellető a meleg Zsüzsü táncoktatót megjelenítve, s ő diktál erőszak és ernyedés gondos arányaival a premier legemlékezetesebb képében, az antiszemita felhorgadás ?hát nincs Pesten egy zsidó sem?!? kétélű, torokszorító jelenetében. Jegercsik Csaba eszköztárának minden elemével túlspannolja Minuszt, de pontosan, csendesen formálja Józsi pincért; Soltész Bözse ismét nem a takarékosabb stílusú szerepeinek számát gyarapítja a passzionátus öngyilkos Hédivel, pedig előtte ügyesen elkapja a kotnyeles Stefit. Bede-Fazekas Csaba Redő Oszijának döngése felejthető egy misztikus mellékszerep kísérteties nyomatékához képest. Stílusos ? távolról krúdys, Majmunkás ? jelenség Dániel Vali (Mili, Mindigné), Puskás Pétert Leó zongoristaként megpróbálták be-bevonni az ügymenetbe, de a billentyűk kopogtatásán kívül mintha ott sem lenne.
|
Egyértelműen érződik, hogy Guelmino Sándor sokszálú elemzéssel kereste a kort (a Nyugat indulása körüli általánosabb drámahangulat absztrakcióját és a jelen dialógusainak, fantázia-attakjainak tördeltségét is). Néhány skicce ? így a pad-fiaker álltában való suhanása ? igazán eredeti. Teljesebb eredményre azonban csak Balsai Mónika Tóth Mancijának beállításával jutott. Ugyan a színésznő végigneveti-nevetgéli alakítását, de ez sem hervaszthatja el a lenge komolyság, a szerelmi eltökéltség, a plebejus életigenlés érzékeny, szimbolikusan szirmosodó kivirágoztatását. Kérdésére, hogy a kaszinólányok közül van-e felvétel az angyalok karába, a dolog valószínűtlensége ellenére bólintva kell felelnünk.