? Az Első Magyar Festményszakértői Iroda megalakulása óta körülbelül hány festményt bírált el? Ezek közül melyik volt a magyar művészettörténet szemszögéből a legnagyobb jelentőségű?
? Ez utóbbi kérdést még korai feltenni, hiszen a szakértői iroda nagyon rövid múltú, mindössze négy hónapja jött létre. Ugyanakkor meglepően sokan fordultak már hozzánk, gyűjtők és kereskedők egyaránt. A következő napokban fogja átlépni a kétszázat azon képek száma, amelyekről szóban vagy írásban vélemény született. A hazai művészettörténetnek az egyik legjelentősebb, és egyben a hozzánk került képek közül talán a legszebb munka: Iványi-Grünwald Béla festménye volt a kecskeméti korszakból. Több vitatott eredetiségű Rippl-Rónai és Aba-Novák festmény érkezett a szakértői irodába, ezekről egyértelmű véleményt adtunk. Legalább annyira fontos a magyar művészettörténet szempontjából az, hogy jelentős, eddig nem beazonosított alkotásokat találjunk, ez lényegesen nagyobb izgalmat és örömet szerez nekünk is. Többek között sikerült egy jelzetlen Székely Bertalan munkát beazonosítanunk, és voltak olyan esetek is, amikor olyan képnek bukkantunk nyomára, amiről a tulajdonosa nem is sejtette, hogy kinek az alkotása.
? A bírálat során milyen arányban kap szerepet a művészettörténeti szakértés és az anyagvizsgálat?
? Eddig olyan jellegű feladatokat kaptunk, amelyeket stíluskritikai módszerekkel tanulmányoztunk. Amennyiben anyagvizsgálatra is kiterjedő megbízás érkezik hozzánk, természetesen azt is elvégezzük. Mostanáig még nem kellett például festékmintát vennünk képekből, viszont ha bármilyen tudományos vizsgálatra igény támadna, akkor ezek elvégzésére az iroda készen áll.
? Mennyire tud és egyáltalán akar-e függetlenedni a szakértői iroda a műtárgykereskedelemben jó nevű festők szakértőitől és a hagyatékok gondozóitól? Sokszor ugyanis ezen festők képeit csak az ő szakértői véleményével együtt fogadják el a tapasztalt műgyűjtők.
? Együttműködésre törekszünk, ez ugyanakkor független szakértői iroda, ahol mi vállaljuk a felelősséget a kiállított szakvéleményekért. Mivel eddig is megvoltak egy adott korszaknak vagy festőnek a szakértői, ha szükséges, velük konzultálunk. Ugyanígy, ha kell, hagyatékgondozókhoz és leszármazottakhoz fordulunk, nagyon gyakran dokumentumokkal, fotókkal járulnak hozzá a munkánk sikeréhez. Eddigi tapasztalataink alapján ők is keresnek minket, segítségünket kérve az adott életmű megtisztításához, a hamisítványok kiszűréséhez.
? Mi a véleménye az online aukciós portálokról? Ezekre az oldalakra ellenőrizetlenül kerülnek fel festmények akár több ezres nagyságrendben, és ezt kihasználva próbálkozik sok hamisító megtalálni áldozatait. Hatással van ez a jelenség a magyar műtárgypiacra?
? A nagyszámú hamisítvány jelenléte mindenképpen hatással van. Ha ezek az interneten vannak, az nagyon romboló, de legalább ennyire káros, amikor a galériák kínálatában jelennek meg. Egyébként minket nem kerestek eddig olyanok, akik nyilvánvalóan hamis képeket töltenek fel a világhálóra. Valószínűleg tisztában vannak azzal, hogy ezek nem eredeti művek, és csak pénzkidobás lenne tőlünk szakvéleményt kérni. Olyan viszont már előfordult, hogy valaki egy internetes portálon kiszemelt, nagyon olcsó mű eredetiségéről kért tőlünk tanácsot. Úgy gondolom, hogy aki többször pórul jár ellenőrizetlen képek vásárlásával, az előbb-utóbb rá fog jönni, hogy alapvetően szakemberektől, jó hírű galériáktól, aukciósházaktól kell vásárolni.
? Mennyire kapcsolják össze a műkereskedelem szereplői a Kieselbach Galériát és a szakértői irodát? Esetleg rivális galériák is megkeresik az Első Magyar Festményszakértői Irodát?
? A szakértői iroda önálló jogi személyként működik, de nyilván van kapcsolata a galériával, hiszen itt vesszük át a képeket. Ennek ellenére, érdekes módon elég sok kereskedő és aukciósház szeretné, ha szakembereink átvizsgálnák az anyagukat.
? Számíthatunk a műtárgypiac megtisztítása érdekében olyan összefogásra, mint amilyen együttműködésre a WANTED kiállítás kapcsán láttunk példát?
? A tisztességesen működő galériákkal közös a cél. Hogy ezt most vállvetve próbáljuk elérni vagy mindenki a saját területén külön igyekszik tisztítani a műtárgypiacot, az majdnem részletkérdés. Eddig is volt valamilyen formában együttműködés a galériák között, és a becsületes kereskedők mindig is igyekeztek a piactól távol tartani a hamisítványokat. Aki hosszútávon gondolkodik műkereskedelemben, annak nem lehet célja, hogy a piacon akár egy manipulált festmény is legyen. Mindezek ellenére, sajnos nem holnapra tisztul meg a műtárgypiac. Kicsit sziszifuszi küzdelem. Ugyanakkor fontos felhívni a figyelmet arra, hogy a festményszakértői iroda alapvetően a magyar festészetért dolgozik. A hamisítványok kiszűrése csak az egyik kiemelt része a tevékenységünknek. Legalább ilyen fontos az, hogy olyan remekműveket találjunk és emeljünk ki az ismeretlenség homályából, melyek jelentős részét képezik a magyar festészetnek és művészettörténetnek.
? Hogyan látja a magyar festményszakértés jövőjét? Kizárólag a magánszféra feladata a magyar műtárgypiac és ezáltal a hazai művészettörténet tisztázása, vagy szükség lenne egy független közintézmény segítségére is?
? Voltak független közintézmények a festménybírálati piacon, és nagyon sokáig végeztek adatszolgáltatást. Szerintem fontos, hogy felelősség is járuljon a kiadott szakvéleményekhez. Ezt szerintem állami szinten nagyon nehéz megoldani. Az Első Magyar Festményszakértői Iroda olyan űrt tölt be, amely akkor jött létre, amikor a nemzeti galéria és a Szépművészeti Múzeum több éve kivonult erről a területről.
? Miben különbözik az Első Magyar Festményszakértői Iroda szakvéleménye egy neves galéria vagy aukciósház certifikátjától? Elvileg ők is felelősséget vállalnak a tőlük vásárolt tárgyak eredetiségéért.
? Ilyen szempontból, ha úgy tetszik, akkor az aukciósházak, galériák eddig is végeztek műtárgybírálatot, hiszen a saját tárgyaikat hitelesítették és azokért felelősséget vállaltak. Hozzánk elsősorban olyan festmények kerülnek, amelyek még a piaci megmérettetés előtt állnak.