A madzsong, ez a 19. századi ázsiai társasjáték, amelyet korábban az idősebb hölgyek szórakozásaként ismertek, újra divatba jött. Különösen a TikTok-generáció körében hódít a madzsongozás, amivel a Covid után a társas kapcsolataikat és a mentális egészségüket is javítani szeretnék. New Yorkban és Los Angelesben már pop-up madzsongklubokban, fényshow-kkal és DJ-kkel színesített eseményeken játszanak, de a luxushotelek is felfedezték már a játékban rejlő lehetőségeket. Az egyik legnépszerűbb hely a 2022-ben indult Green Tile Social Club, amely azóta hétszáz fős rendezvényeket tart Brooklynban. A játékot különféle modern stílusokban játsszák – világszerte nagyjából negyven verziót –, például Hello Kitty vagy McDonald's sült krumplis mintákkal ellátott kövekkel.
A madzsong iránti érdeklődés nem csupán szórakozás, már a divat és a design világában is megjelent. A Rimowa, egy német bőröndmárka különleges madzsongszettet dobott piacra, amely a cég híres bordázott tokjában kapható. De egyre több belsőépítészt is megkérnek arra, hogy a madzsongozáshoz szükséges helyet is építsék be a tervekbe.
A kínai dominónak is nevezett madzsong története a 19. században kezdődött Sanghajban, majd hamarosan elérte a pekingi császári palotát, később Japánt is. Az Egyesült Államokba a 20. század elején jutott el, ahol Joseph Park Babcock, a Standard Oil képviselője népszerűsítette. Akciója olyannyira sikeres lett, hogy magas rangú társasági hölgyek szerveztek madzsongesteket, ahol kínai jelmezekbe öltöztek és ázsiai ételeket szolgáltak fel vendégeiknek. Hamarosan a szélesebb amerikai társadalom is felfedezte magának a játékot, majd a világ minden tájára eljutott a madzsong, bár később a világháborúk és a társadalmi változások miatt időszakosan háttérbe szorult.
Manapság a madzsong újra reneszánszát éli, és egyre több helyen játsszák hagyományos formában, modern verziókban, de online is.
A cikk forrása itt olvasható.