Majom hip-hop!

Egyéb


blackeyedpeasdkoko20070917006.jpg
Fergie (Stacy Ann Ferguson), az amerikai Black Eyed Peas együttes tagja szórakoztatja a közönséget szeptember 16-án, amikor a formáció a Pepsi Black Blue and You című világ körüli turnéjának keretén belül a magyar fővárosban koncertezik a Papp László Sportarénában.MTI Fotó: Kollányi Péter

A The Black Eyed Peas szószerint azt jelenti: "feketeszemű babok", és éppen úgy egy étel neve, ahogy a Red Hot Chilli Peppers. Napjaink különös keverékzenéjét játszó zenekara a los angeles-i hip-hop színtérről indult, még a kilencvenes évek elején. A "zenekar" szót tessék ez esetben komolyan venni, hiszen az éneklő/rappelő frontemberek hangsúlyozott szerepet adnak az élő kíséretnek. Maga a csapat hosszas érlelődés és kiválasztódás eredménye: annyira sokszínűek, hogy méltán képviselik globalizált világunkat. Sőt, először igen gyanús volt, hogy egy menedzser által összeállított termékről van szó, hiszen minden amerikai politikailag korrekt kritériumnak eleget tesznek: fekete, indián, filippínó fiúk és egy szőke nő alkotják jelen pillanatban a frontline-t.

 
Will.i.am a zenekar alapító tagja, jamaikai szülőktől származik és igen mókás arcokat tud vágni, arról nem beszélve, hogy a hangja Wyclef Jeannal, a Fugees legendás szmókerével ér fel. Szintén alapítótag apl.de.ap, aki filippínó származású és erre a mostani koncert közben is igen büszkén hivatkozott. Később csatlakozott hozzájuk Taboo, aki mexikói indián ősökkel rendelkezik és ehhez még kung-fu ihlette hip-hop tánctechnikákat használ. A legkésőbbi tag Stacy Ann Ferguson, becenevén Fergie, A Lány, Aki Még Soha Nem Fedte Be a Hasát. Talán az egyetlen énekesnő, aki cigánykerekezés közben képes tisztán kiénekelni a hangokat, de valamiért én még csak nyitott köldökkel láttam. Hát ők látogattak el most hozzánk, miután írtak olyan nyolc listavezető slágert és az elmúlt négy évben eladtak 27, vagyis huszonhét millió lemezt.
 

Élő zenekaruk fantasztikus zenészekből áll, akik will.i.am és Fergie szólóalbumain is megjelennek, álljon itt a nevük, mert megérdemlik: a hidegvérű ifjabb George Pajon játszik a gitárokon, dobol a kemény Keith Harris, Tim Izo a samplerek mestere és mellesleg szaxofonozik, végül Printz Board fogja össze az egészet a billentyűk mellett és ő adja a basszust is. Tökéletes amerikai termék, nem igazán nagy show (a négy táncosnak elfelejtettek koreográfiát készíteni, így csak rohangálnak fel-alá, itt rázza, ott rázza alapon) és nem igazán mélyrehatoló zene, de ügyes a hangosítás: nevető arcok és két óra tömény ugrálás a hip-hop magyar rajongóinak. A Black Eyed Peas (a továbbiakban: BEP) most egy nemzetközi üdítőital márkával szerződött le, ami Magyarországon is igencsak jelen van és itthon is vettek egy "arcot": 2007-ben a Hooliganst. Így hát kézenfekvő az árukapcsolás, hogy a glamour-rock hazai képviselője legyen az előzenekar. Ugyan volt némi hírverés, hogy a Hooligans majd eljátszik egy számot a BEP-pel, de ebből hála istennek semmi sem lett. Viszont az üdítőital valamilyen játékán nyert egy bizonyos Csaba és Zsazsa (vagy Zsuzsa), akik az egyik számban igen kínosan ugráltak és énekeltek. Mindenesetre a BEP nem szégyelli, hogy az üdítőmárka arcai: büszkén propagálják.

 

A koncertkezdés hatásos és emlékezetes marad: Strauss Így beszélt Zarahusztra című örökbecsű muzsikájára lépnek be a zenészek, majd a színpad tetején megjelenik a négy énekes-táncos figura. Valóban "figurákról" van szó, hiszen mindegyik külön személyiséggel rendelkezik, külön imidzs járul hozzájuk és valami olyan aura, ami a Barbie-babákat idézi. Vagyis "barbie" és "ken"-szerű öltöztethető figurák, amikben nem is ez a legérdekesebb, hanem az, hogy megvehetőek. A BEP frontemberei azonban valóban élvezik is, amit csinálnak: óriási mosolyok, breakelés, ironikus túlzások. A stroboszkóp eszement villogása ugyan kissé idegesítő és mértéktelen, de a háttérvetítés cirádái, alkalmankénti Bush-fricskái megütik a legfinnyásabb mércét is. Szinte megállás nélkül ontják a slágereket, a koncert közepén will.i.am és Fergie is kap tíz-tíz percet, hogy saját albumáról adjon elő egy-egy számot, amik azonban, hát, ugye.... Fergie egyébként meglepően élethűen alakítja a butácska, izgága szőke amerikai középiskolást, de belátjuk, hogy ez is a show része.

 
Akad jó kis ironikus geg is, amikor a Guns'n Roses Sweet Childs O' Mine című dalába kezd Fergie, majd Axl Rose inga-mozgását is kitűnően utánozza. Kissé sokszor hangzik el, hogy tegnap Bukarestben játszottak, de bizony tudják, hogy Budapesten vannak, valamint elhangzik a szokásos: I love gulasch (will.i.am) és Hungry for Hungary (Fergie). Taboo igencsak cukkolja a közönséget, jól begerjeszti a gulyás hip-hop nemzetét. A legutóbbi Monkey Business (kb. majomüzlet) című lemezről játsszák a legtöbb számot. Körülbelül egy óra húsz perc után abbahagyják, de a visszatapsra adnak ráadást rendesen: tizenegy után hagyják el a színpadot, miután lejátszották a Pulp Fictionből elhíresült Dick Dale-feldolgozásukat (ami egyébként szintén feldolgozás - egy görög népdal az eredeti) "Pump it" címmel, ami szerintem a legjobb számuk.
 

A BEP összességében hozta a várt energiát, amerikai lágyfajta hip-hopot és olykor dancehall-beütéseket. Botrány nem történt, jó háromnegyed ház (kb. tízezer ember) rázta végig a bulit. Zenéjük nem a legidőtállóbb fajtából való és a "figurákat" is egykönnyen elmoshatja az idő szele. De általában így van ez az utcai táncosokkal. A BEP fináléjában egy szép nagy majomarcot is felfüggesztenek a színpad fölé, így emlékeztetve a lemezükre és a majom hip-hopra. Legalább nem akarnak többnek látszani, mint amik. Nem úgy a Hooligans, akiknek limuzinja hazafelé keresztezi az utamat és némi somolygásra késztet. Majom biznisz, gyerekek.