Élet és lélek a fa erezetében

Kilencven éve született az organikus építészet mestere, Makovecz Imre. A novemberi emlékhónapban a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) több jelentős rendezvénnyel emlékszik alapítójára. Elsőként a Pesti Vigadóban nyílt Élő magyar építészet – Határtalan országépítés című kiállítással.

A teremtő építészet

„Kezdettől azt az egy épületet szerettem volna megépíteni, amely az emberiség kezdete előtt már állt a világban, a kezdetek világában, mint sugárzó, valóságos kép, az igazi otthon, az Aranykor eleven Háza. (…) Az eleven ház megfogalmazásáért volt minden: a mozgásformák figyelése, a minimális környezet keresése, a népművészeti minták szerkezetelemzése; minden, amivel foglalkoztam: az építés ősi szavai, a tér-idő folyamatosság, a dráma az építésben és az asszonyok faggatása az életről” – vallotta a mester.

Minden figyelés, keresés, elemzés az organikus építészethez vezette az alkotót. S lett egy olyan építészeti gondolkodásmód megteremtője, amely a technikai funkción túl az emberi lélekkel, a természettel és a magyar kulturális gyökerekkel is szerves kapcsolatot keresett. Munkássága nem pusztán épületeket hozott létre, hanem egy sajátos világlátást, egy mély, spirituális üzenetet hordozó építészeti nyelvet.

Az organikus építészet hungarikumként is kezelendő örökség, amely hidat épít múlt és jövő, anyag és szellem között.

Pályája a BUVÁTI és a SZÖVTERV irodákban indult, ahol vendéglők és csárdák tervezésével foglalkozott. Már ekkor megmutatkozott azon törekvése, hogy az épületek ne csupán funkcionálisak legyenek, hanem szimbolikus jelentéssel is bírjanak. 1964-ben Svájcban járt, ahol megismerkedett Rudolf Steiner szellemiségével és a Goetheanummal, ami döntő hatást tett későbbi munkásságára.

Steiner az antropozófiát úgy határozta meg, mint „a tudás útja, amely a szellemit az emberi lényben a szellemihez vezeti az univerzumban”. Arra törekedett, hogy áthidalja a tudomány, a művészet és a vallás közötti szakadékot.

Makovecz Imre az antropozófia és a népi építészet ötvözetéből merített, miközben folyamatosan kereste az épített forma és az emberi test, az emberi lélek közötti megfeleléseket. Épületei gyakran idéznek fel emberi, állati vagy növényi formákat. A tetők néha mintha madárszárnyak lennének, a belső terek gyakran sejtekre, barlangokra emlékeztetnek, és a faanyag erezete, illata maga is élővé teszi a szerkezetet. Az organikus építészetet filozófiai alapokon nyugvó szemléletként határozta meg. Az épületek számára élőlények voltak, amelyeknek „arca, szeme van”, és amelyek a földből nőnek ki, az ég felé nyújtózva.

A tiszta vízió felé

A valódi áttörés a Pilisi Parkerdőgazdaság főépítészeként töltött időszakban történt, amikor a fával való bensőséges munka új távlatokat nyitott előtte. Ekkor született többek között a nemzetközi hírnevet is megalapozó dobogókői Zsindelyes Vendégház (1979) – az első markánsan organikus jegyeket viselő épülete. Ezt megelőzte a Sárospataki Művelődés Háza (1972), ami nemzetközi elismerést hozott számára. A nyolcvanas évektől kezdve egyre több középületet tervezett, köztük templomokat, ravatalozókat, iskolákat, uszodákat. A legismertebbek közé tartozik a paksi Szentlélek templom, a siófoki evangélikus templom, a Farkasréti temető ravatalozója, valamint a makói Hagymatikum.

1992-ben a Sevillai Világkiállításra alkotott magyar pavilonja világsikert aratott. A héttornyos, bárkaszerű épület a magyar történelem és mitológia szimbólumait ötvözte, az organikus építészet egyik csúcspontjának tekinthető.

Noha ötszáz tervének fele megépült, a Feltámadás templom rajzasztalon maradt. Az Apor Vilmos térre álmodott (más néven) Szent Mihály-templom a művész egyik legfontosabb szellemi alkotása. Az eredeti vázlatok, a három méter magas makett, a folyamatosan készülő tervek és a szobrok együttesen azt üzenik: a művészet nem a megvalósulásban, hanem a teremtő szándékban teljesedik ki. Ez a templom tiszta vízióban mutatja meg azt, amit Makovecz az építészetről gondolt.

Örökség és iskolaalapítás

Makovecz Imre nem kizárólag építőművész, hanem iskolateremtő személyiség is. 1981-ben alapított Makona tervezőirodája számos fiatal építész számára nyújtott lehetőséget az organikus elvek megismerésére és továbbvitelére. Erőfeszítései révén jött létre a Kós Károly Egyesülés (1989), majd a Magyar Művészeti Akadémia (1992), melynek alapító elnöke, ezzel aktív közéleti szerepet vállalva a magyar kultúra és szellemiség védelmében.

Összekötni az eget és a földet

A Vigadóban november 9-ig látogatható Élő magyar építészet – Határtalan országépítés című kiállítás megnyitóján Turi Attila építész, az MMA elnöke, Makovecz Imre gondolataival kezdte köszöntőjét: „Az építész az isteni terv szolgálója. Műveiben megkísérli az emberiség útját kijelölni: magát és társait kell az angyali lét felé emelni.”

ELO_MAGYAR_EPITESZET_KIALLITASMEGNYITO_HJL_08998.jpg
Turi Attila, az MMA elnöke

Az elnök emlékeztetett: negyven éve a Hungexpón, a Magyar Élő Építészet kiállításon mutatkozott be az építőművészettel közös organikus gondolkodás. Makovecz Imre gondolkodásmódja 1989-ben, a Kós Károly Egyesülésben intézményes formát öltött, amely úton továbbmenve 1992-ben megalapította a Magyar Művészeti Akadémiát.

„A kiállítók munkáinak tartalma a Makovecz Imre által megfogalmazott gondolatok megtestesülése” – fogalmazott Turi Attila.

Rátóti Zoltán színművész-rendező, a Nemzeti Színház stratégiai igazgatója, az MMA alelnöke a gyermekkorban gyökerező építő ösztönről és az építészet mélyebb, spirituális értelméről szólt megnyitójában. Az emberi lét alapvető vágyaként azonosította az alkotás és a rendteremtés ösztönét, amely már a gyermekjátékokban is megmutatkozik, amikor az építőkockákból várak, tornyok épülnek.

ELO_MAGYAR_EPITESZET_KIALLITASMEGNYITO_HJL_09104.jpg
Rátóti Zoltán, az MMA alelnöke

„Ez az ösztön nem csupán a fizikai tér alakításáról szól, hanem a szellemi és a morális rend megteremtéséről is. Ennek az ösztönnek a legnemesebb kifejeződése, ahol a kreativitás, a felelősség, a lélek és az anyag tisztelete eggyé válik” – mutatott rá az MMA alelnöke, aki utalt a Makovecz Imre által vallott építészeti filozófiáról, amely szerint az épület nem önmagáért való, hanem egy kozmikus rendet fejez ki.

Az alkotások tükrözik a bennünk rejlő szellemi igazságot, nem csupán a funkcionális kiszolgálás a céljuk, hanem az is, hogy a belső lelkiállapotunkat, a kultúrát és a közösséget formálják

– hangsúlyozta Rátóti Zoltán, hozzáfűzve: Makovecz számára az építészet vallási és filozófiai küldetés volt.

„A valódi építkezés nem csak fizikai, de szellemi munka is – jelentette ki az MMA alelnöke –, ne csak a kiállított épületfotókra figyeljenek, hanem arra a belső építő ösztönre, amely mindannyiunkban él. Az igazi országépítés nem a térképek és határok kérdése, hanem a belső, lelki alkotómunka.”

Fotók: Hegyi Júlia Lily / Kultúra.hu 

Ez is érdekelheti

Hírmozaik – december 4.

Megvan az év kilátója, hatvan filmet vetítenek a Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm-fesztiválon, ismét működik a pécsi dzsámi liftező harangtornya – hírösszefoglalónk.

Tokaj volt főépítésze kapta az idei Makovecz Imre-díjat

Bodonyi Csaba építőművész kapta a 2025-ös Makovecz Imre-díjat, amelyet az Angyalok és építészet – Makovecz Imre 90 című kiállítás nyitónapján adtak át csütörtök este a Műcsarnokban.

Jubileumi Makovecz-kiállítás nyílt a Műcsarnokban

Angyalok és építészet – Makovecz Imre 90 címmel nyílt kiállítás a Műcsarnokban november 20-án, az építész születésének évfordulóján. A tárlat november 21-től jövő év február 1-ig tekinthető meg.

Makovecz Imre forradalmat hozott az építészetbe

Kilencven éve, 1935. november 20-án született Makovecz Imre Kossuth- és Ybl Miklós-díjas, Corvin-lánccal kitüntetett építész, a magyar organikus építészet iskolateremtő személyisége, többek között a paksi Szentlélek-templom, a makói Hagymaház, az egri uszoda és az 1992-es sevillai világkiállítás magyar pavilonja alkotója.