Makulátlan ízlés

Egyéb

Az 1843-as lipcsei premieren a mű roppant sikert aratott, nem sokkal később egész Európát meghódította, sőt a század végén New Yorkba is eljutott. Ám a XX. században fokozatosan vesztett népszerűségéből, hogy mára csak a legritkább esetben hangozzék fel. Furcsa, nehezen megközelíthető, a durva érintésre sértődötten magába zárkózó, legalább kétarcú mű: valahol középen áll a vallásos és a világi oratórium között, míg bizonyos elemei az operai megformálásra emlékeztetnek. A librettó Thomas Moore Lalla Rookh című, 1817-ben megjelent, keleti környezetben játszódó költeménye alapján készült, a német szöveget Schumann egyik barátja, Emil Flechsig írta. A cselekmény egyszerű: egy bukott angyal, a perzsa mitológiában "péri"nek nevezett lény kér bebocsátást a Paradicsomba, ám addig nem léphet be, míg nem hozza el azt az ajándékot, "mely az ég számára a legkedvesebb". Két hiábavaló kísérlet után, harmadszorra sikerrel jár, ekkor egy bűnbánást mutató férfi könnycseppjét viszi az Éden kapujához.

 
Megváltástörténet tehát, a boldogság keresésének útirajza, melyre sok minden mellett a Faust is hatott, ami nyilván kapóra jött a Goethe-rajongó Schumannak. Maga a zene sokféle befolyásról árulkodik, van benne Bach és Händel (különösen a kórustételek polifóniájában), A varázsfuvola, valamint Beethoven (legkivált a Fidelio és 9. szimfónia); továbbá Mendelssohn, különösen a Nílus nemtőinek dalában, mely egyben Wagnertől A walkűrök lovaglását is megelőlegezi. Noha a történet - amelyben a csatajelenettől a pestisjárványig sok látványos elem is felbukkan - drámára, mi több, tragédiára utalna, egészben mégsem drámai fogantatású zene, hanem inkább lírai és epikus jellegű.
 

És Rattle mégis izgalmas drámát teremtett. Persze egy pillanatig sem erőszakoltan vagy kiagyalt módon, rafinált trükkök bedobásával. Fellépése a makulátlan ízlés diadala volt, a taníthatatlan arányérzéké, mely mindig pontosan tudja, miből mennyi kell, hogyan kell a hangokat és a hangerőt adagolni; nem stilizál sem felül, sem alul; világosan érzi, hogyan tartható fenn a feszültség az első pillanattól az utolsóig; tudja, hogyan kell egyetlen pillanatnyi üresjárat nélkül felépíteni egy negyven perces, állandóan sűrűsödő processzust; ismeri a zenei frázisok logikáját; birtokolja a folyamatos, és mégis állandóan lebegő tempó titkát; mindig érzi, mikor kell egy-egy alig hallható vagy látható, de annál pontosabban érzékelhető kis elmozdulással, karakterváltással új impulzust adni előadóinak és a zenei lefolyásnak; hagyja lélegezni a muzsikát, de mégsem engedi ki a forma vasmarkából. És még reggelig sorolhatnánk. Ha kell, oldott és laza (lásd a Nílus nemtőinek dala, vagy a Hurik kórusa), ha kell, patetikus és himnikusan zengő (a darab fináléja), máskor meg átszellemült, szinte misztikus (a Második részt lezáró ima, gyászóda és altatódal, vagy a megváltást hirdető énekes kvartett és kórus a Harmadik részben). Rattle ugyanakkor közösségi művész; hihetetlen odaadással és empátiával működik együtt a muzsikusokkal, akik - a Felvilágosodás Korának Zenekara és Kórusa, a szólisták, Sally Mathews (aki a Péri szerepében betegen is felejthetetlent adott, és akinek kíséretére a lovagias Rattle különös gondot fordított), Mark Pradmore, Bernarda Fink, Andrew Staples, David Wilson-Johnson - éppoly makulátlan ízléssel és elhivatottsággal, példamutató művészi alázattal rendelkeznek, mint ő.

 
A közönség megérezte a kivételes esemény súlyát - szinte őrjöngve ünnepelte a csodálatos előadást.